RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress 2022: Vernieuwd Cameleon gaat voluit voor groen en beleving

icon
Mode4 april, 2022

Van ‘outlet department store’ tot circulaire shopbestemming, Cameleon maakte een hele transformatie door sinds de doorstart vorig jaar. Hoe ziet CEO Pascale Switten de toekomst van het shoppen? Op het RetailDetail Congress deelt ze het recept.

 

Pionier in België

Een radicaal nieuw Cameleon is opgestaan: na het faillissement in 2020 heeft de outletformule een unieke doorstart gemaakt: niet alleen kwam er een managementbuy-out, maar ook liefst 46 nieuwe aandeelhouders. Medewerkers kregen de kans om in te stappen in het kapitaal van de retailer en zo mee de doorstart mogelijk te maken, een primeur in België.

 

“We hebben heel veel werk verzet op korte tijd”, blikt Switten tevreden terug. Het wordt een werk van lange adem, maar de vroegere outletformule is volgens haar de goeie weg ingeslagen. Op het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen vertelt ze wat nog op het pad ligt. “We zijn een pionier in België en hopelijk een inspiratie voor anderen.”

 

Nood aan wauw-gevoel

De vestigingen in Woluwe en Genval transformeren van outletwinkels naar ‘one-stop-shops’, waar beleving centraal staat. “Ondanks de stijging in onlineshoppen, blijven we geloven in de kracht en beleving van fysieke winkels. Zeker nu we na de coronacrisis in een tweede crisis zitten, hebben mensen nood aan positivisme. Van het begin tot het einde van de ‘customer journey’ willen we beleving, een wauw-gevoel en goeie klantenservice bieden”, vertelt Switten.

 

De winkel in Woluwe kreeg daarom al een grondige ‘make-over’. Behalve de outletboetiek is er nu ook Rengo Street, een grote open ruimte met jonge lokale merken, planten, boeken, decoratie, een bar en een Aziatisch streetfoodrestaurant, Hanoi Station. Rengo betekent unie in het Japans en is ook de naam die de medewerkers kozen voor de nieuwe vennootschap.

 

“We willen meer inzetten op evenementen, zoals ‘late night shopping’. Recent organiseerden we een bierproeverij met Brussels Beer Project. Het is de bedoeling echt een ‘destination’ te zijn, zoals met het gezin naar het bos of het museum gaan. Dat is voor mij de toekomst van het shoppen.”

 

18.000 ton aan CO2

Toch gaat het niet om consumptie om de consumptie: het nieuwe Cameleon heeft een groene en circulaire filosofie. “Het zit in ons DNA. Toen de oprichter eind jaren 1980 oude stocks verkocht in zijn garage was de slogan al ‘selling the unsold’”, zegt Switten. De winkel in Woluwe was het eerste ecologisch gebouwde commerciële pand in Europa, en die lijn wil ze doortrekken.

 

“We hebben onlangs een Carbon File-studie laten doorvoeren binnen het bedrijf. Opmerkelijk was dat we 18.000 ton aan CO2 uitstoten bij de aankoop van de collecties, ook al kopen we stock op. Dit is waanzinnig veel. We willen dit drastisch terugschroeven en ons steentje bijdragen aan een beter klimaat. Dit kunnen we doen door meer in te zetten op duurzame collecties (biokatoen, gerecycleerde materialen) en door meer in te kopen binnen Europa.”

 

Klaarmaken voor ‘the next generation’

Om de cirkel rond te maken, gaat Cameleon ook voor tweedehands en upcycling, later misschien zelfs het verhuren van kleding. De retailer wil enerzijds meer diversiteit brengen in het aanbod door tweedehands merken te verkopen die het nu nog niet in de winkels heeft, anderzijds hoopt Cameleon zo ook jongere consumenten aan te trekken. Switten: “Twintigers en dertigers worden ook wel ‘the convinced circular’ en ‘the next generation’ genoemd. Ik geloof niet dat tweedehands een kannibalisatie is voor ons. Ik ben ervan overtuigd dat dit enkel een verrijking en een versterking van ons duurzaam concept is.”

 

Wat zijn de belangrijkste lessen die Cameleon heeft geleerd sinds de doorstart? “Agiliteit, de kracht van het personeel, bescheidenheid en partnerships”, reageert Pascale Switten zonder aarzelen. Het vernieuwde bedrijf beschouwt zich als een start-up om zeker niet de fouten uit het verleden te herhalen. Die wendbaarheid heeft ervoor gezorgd dat de retailer 2021 positief kon afsluiten, ondanks de pandemie en de overname. “Verder ben ik ontzettend trots op de veerkracht van ons personeel. Onze winkels zijn veranderd met en door ons personeel. En we hebben nog zoveel meer in petto.”

 

Meer weten over de nieuwe visie van Cameleon? Op 28 april spreekt Pascale Switten op het RetailDetail Congress. Op het podium staan die dag ook internationale en nationale kleppers, zoals Alibaba, Zalando, Rainpharma, Polestar, Odette Lunettes, Parfuma en La Bottega. Via deze link kan je tickets bestellen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN