RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Omslag naar duurzaamheid kan fast fashion 30% winst kosten"

icon
Mode22 april, 2021

De fastfashionindustrie staat voor een enorme uitdaging, als we de analisten van grootbank UBS mogen geloven. De toenemende aandacht van de consument voor duurzaamheid kan in de komende vijf tot tien jaar tot 30% van de winst van grote concerns als Zara, H&M en Primark afromen.

 

Worst case scenario

Fast fashion geniet niet meteen van het meest milieuvriendelijke imago. Het model om snel te schakelen met nieuwe collecties met grote volumes kledingstukken aan lage prijzen heeft de betrokken bedrijven allerminst windeieren gelegd, maar het sentiment bij de consumenten is aan het veranderen.

 

Dat schrijft UBS-analiste Victoria Kalb in een rapport, waar Fashion United over bericht. Haar “worst case scenario” waarschuwt voor winstdalingen van 30% in de loop van de komende 5 tot 10 jaar. “Het opteleffect van consumenten die minder artikelen kopen, maar die ook artikelen blijven kopen die ze beschouwen als duurzamer, kan ingrijpend blijken”, luidt het oordeel van Kalb.

 

Cancel culture

Op z’n slechtst, waarbij fastfashionspelers hun collecties aan hoog tempo laten produceren in lageloonlanden aan de andere kant van de planeet, blijkt al langer dat de sector een zwaardere CO2-voetafdruk heeft dan de scheepvaart en de luchtvaart samen. Momenteel is prijs nog een van de belangrijkste factoren die het koopgedrag van klanten beïnvloedt, maar UBS waarschuwt nu nadrukkelijk voor het risico van een versnelde omslag naar meer aandacht voor duurzaamheid.

 

Die toegenomen aandacht heeft in de huidige “call out”-cultuur (het op sociale media aan de schandpaal nagelen van geviseerde bedrijven) of de “cancel culture” (het vlakaf boycotten van ketens) erg grote risico’s in zich.

 

Aanpassingsvermogen sector weegt niet op tegen consumentengedrag

Nochtans is de sector voortdurend bezig met zichzelf heruit te vinden, door meer lokaal te gaan produceren en in te zetten op duurzamere materialen. Naar aanleiding van het recente RetailDetail Fashion Congress stipten verschillende spelers al aan dat duurzaamheid aan belang wint, maar kan verzoend worden met het fastfashionmodel dat snel kan inspelen op nieuwe modetrends. 

 

UBS betwijfelt echter of dat zal volstaan: “Hoewel we denken dat bedrijven de mogelijkheid hebben zich aan te passen aan de verschuivingen, zien we veranderingen in consumentengedrag als iets dat krachtiger is dan de bekwaamheid van bedrijven om erop in te spelen”, klinkt het onheilspellend.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN