RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Swatch kampt met ‘grijze markt’

icon
Mode17 juli, 2019

De Zwitserse uurwerkmaker Swatch zag zijn omzet en winst dalen in het voorbije halfjaar, door politieke spanningen in China en door wat het de ‘grijze markt’ noemt: onofficiële verkopers die de horloges verkopen tegen dumpingprijzen.

 

Dumping in China

Voor Swatch eindigde de eerste helft van 2019 met een omzet van 4,1 miljoen Zwitserse frank (iets minder dan vier miljard euro) zonder wisselkoerseffecten, 4,4% minder dan een jaar eerder. Ook de nettowinst daalde sterk: deze daalde met 11,3% tot 415 miljoen Zwitserse frank (380 miljoen euro).

 

Als belangrijkste oorzaak van de achteruitgang noemt de horlogemaker de ‘grijze markt’, vooral voor de luxemerken van de groep (Blancpain, Omega en Tissot). Dat zijn onofficiële dealers, voornamelijk in China, die massaal onverkochte voorraden opkopen en ze tegen hoge kortingen doorverkopen.

 

Niet alleen beweert Swatch dat de groep zo honderden miljoenen aan omzet verliest, de grijze verkopen ondermijnen ook het imago van het merk en doen de exclusiviteit van luxehorloges teniet. Hoewel CEO Nick Hayek aan Swiss Info toegeeft dat het verleidelijk is voor dealers om (onverkochte) producten naar China te verschepen, waar de vraag groter is, ondernam de groep onmiddellijk actie en treedt Hayek streng op tegen de onofficiële verkoop.

 

Spanningen in Hongkong

Ook de politieke onrust en straatprotesten in Hongkong laten zich voelen: als grootste exportmarkt voor Swatch hebben de spanningen van de afgelopen maanden er geleid tot een omzetdaling van meer dan 10%.

 

Toch is de groep optimistisch over de rest van het jaar. Hayek verwacht een sterke groei en een solide vraag, vooral in de kernmarkten China, Japan en de Verenigde Staten. De omzetgroei voor het volledige jaar zal naar verwachting onder of rond de 5% uitkomen. Op de beurs werden de halfjaarcijfers en bijbehorende prognoses positief onthaald.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN