RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uniqlo verwacht snel herstel na coronacrisis

icon
Mode15 oktober, 2020

Uniqlo blijft vastberaden Zara in te halen. Hoewel moederbedrijf Fast Retailing de winst in het voorbije boekjaar met 44% zag kelderen en de omzet met 12,3% daalde, gaat de Japanse kledingreus nu al uit van een sterk herstel volgend jaar.

 

Doel: Inditex voorbijsteken

Fast Retailing, het Japanse moederbedrijf van Uniqlo en Comptoir des Cotonniers, wil Inditex omverwerpen als ’s werelds grootste modespeler. Die ambitie herhaalde CEO Tadashi Yanai nog eens bij de bekendmaking van de jaarcijfers voor het gebroken boekjaar 2019/2020, dat in augustus eindigde. De droom komt ook dichterbij, meent Yanai, nu de coronacrisis de kracht van de Aziatische markt met zijn 4 miljard consumenten alleen maar bevestigt.

In Azië verloopt het herstel immers sneller dan in het Westen, ziet de modegroep. De Chinese markt tekent vandaag alweer groei op, na een omzetdaling van 9,2% in China, Taiwan en Hongkong in het voorbije jaar. Op de Japanse thuismarkt steeg de vergelijkbare omzet in het vierde kwartaal zelfs met 20,2% ten opzichte van een jaar eerder. Ook de onlineverkoop van Uniqlo is het afgelopen boekjaar sterk gestegen, met 29,3% in Japan en 20% in het buitenland.

 

Terug naar recordniveau

Toch kreeg het bedrijf door de coronacrisis ook rake klappen: de omzet viel over het hele jaar met 12,3% terug tot 2,01 biljoen yen (16,3 miljard euro), terwijl de nettowinst met 44,4% kelderde tot 90,36 miljard Japanse yen (0,73 miljard euro). De cijfers zijn daarmee niettemin beter dan de 2008,8 miljard yen omzet en 85 miljard yen winst die analisten hadden voorspeld.

De positieve evolutie geven de Uniqlo-moeder meteen ook het nodige vertrouwen om ambitieuze prognoses uit te spreken voor het huidige boekjaar tot eind augustus 2021. Yanai verwacht nu al 82,6% meer nettowinst te boeken en een 9,5% hogere omzet. Op die manier zou de groep bijna weer op het oude niveau van voor de coronacrisis uitkomen, wat meteen ook een recordniveau was voor de modereus. Fast Retailing rekent daarbij wel vooral op de eerste helft van 2021, in de hoop dat Covid-19 tegen die tijd onder controle zal zijn.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN