RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van de Velde beleeft sterkste tweede jaarhelft ooit

icon
Mode24 februari, 2022

Het gaat weer goed met Van de Velde, na enkele moeilijke jaren. Mensen kopen weer lingerie na de coronadip en ook de brutowinst is met bijna een derde gestegen. Tevreden geeft CEO Marleen Vaesen de fakkel door. 

 

Lingerie maakt comeback

Na jaren van kwakkelende resultaten zit de Belgische lingeriegroep weer in de lift: de vergelijkbare omzet is in het voorbije jaar met 19% gestegen tot 191,2 miljoen euro. Vooral de tweede helft van het jaar was een topper: het was de beste tweede jaarhelft in de geschiedenis van het bedrijf. Wellicht door de coronaversoepelingen herstelde de verkoop van lingerie zeer sterk, meer zelfs dan in pre-pandemiejaar 2019.

 

Veel is te danken aan de succesvolle digitalisering van de lingeriegroep, meent CEO Marleen Vaesen. De digitale platforms verbeterden en de groep voerde marketingcampagnes over alle kanalen heen, zowel fysiek als digitaal. Het betekende een sterke stimulans voor de verkoop.

 

Meer verkoop, meer winst

De vergelijkbare omzet in het groothandelssegment steeg met 18,4%, de verkoop via eigen retail groeide met 23,7%. In Europa klom de retailomzet met 17,8% en in de Verenigde Staten zelfs met 49,4%, met name dankzij de heropeningen na langdurige lockdowns.

 

Meer omzet leidt in dit geval ook tot meer winst: de brutowinst steeg met 30,3% tot 52,3 miljoen euro. Netto kwam dat neer op een winst van 32 miljoen euro, tegenover 17,3 miljoen euro een jaar eerder. Behalve door de betere verkoop, komt dat ook door “een andere mix en een verbetering van de productie-efficiëntie”. 

 

Nieuwe CEO aan zet

Vaesen kan op die manier met een gerust hart afscheid nemen: de 63-jarige topvrouw geeft de fakkel door aan Peter Corijn, tot nu toe zelfstandig consultant. Eerder was hij actief bij Procter & Gamble en Imperial Brands. “We kijken vol vertrouwen naar de toekomst waarin we zullen blijven investeren in onze merken, retailpartners, optichannel strategie en supply chain om verdere groei te realiseren”, aldus Vaesen.

 

“Na een jaar van ommekeer in 2021 is het onze ambitie om in 2022 verdere groei te realiseren”, klinkt nog. Dit jaar wil Van de Velde inzetten op haar premiummerken, “customized service” naar retailpartners en consumenten toe en investeren in de logistieke keten.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN