Schoenketen vanHaren blijft groeien in de Benelux: de retailer opende dit jaar al twee nieuwe winkels in België – in Kampenhout en Wijnegem – en breidt tegelijkertijd uit met tien nieuwe vestigingen in Nederland.
Vertrouwen in fysieke winkels
De twee nieuwe Belgische winkels draaien heel goed, claimt de keten in een persbericht: “We zien direct een sterke omzetontwikkeling in de nieuwe winkels, wat bevestigt dat onze combinatie van betaalbare kwaliteit, mode en klantgerichtheid werkt”, zegt CEO Bastiaan van Loon. De nieuwe winkels onderstrepen het vertrouwen in het fysieke retailkanaal: “Consumenten waarderen het om schoenen in het echt te passen en direct mee te nemen. Die behoefte blijft bestaan, ook in een sterk gedigitaliseerde wereld.”
De groei komt op een moment waarop de Belgische retailmarkt onder druk staat. Aangezien andere ketens genoodzaakt zijn winkels te sluiten, slaagt vanHaren erin om marktaandeel te winnen, naar eigen zeggen dankzij investeringen in omnichannel, assortiment en winkelbeleving. Een recente analyse wees uit dat de keten één van de grote winnaars is in de schoenmarkt na het faillissement van Bristol.
vanHaren heeft nu 145 winkels in Nederland en 57 in België, waar de retailer pas sinds 2020 actief werd, na de overname van 38 voormalige Brantano-winkels. “Wat begon als een ambitieuze stap in een uitdagende markt, is uitgegroeid tot een stabiele en winstgevende pijler binnen onze organisatie”, aldus Van Loon.