Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.
Moeilijk te rentabiliseren
Agromousquetaires, de industriële poot van supermarktgroep Intermarché, wil acht van zijn 55 Franse productie-eenheden verkopen. Het gaat om sites die de retailer als “niet-strategisch” beschouwt, onder andere fabrieken die rijst en kruiden verpakken, vruchtensap produceren of surimi en andere visproducten verwerken. In totaal worden 1200 medewerkers getroffen, meldt LSA.
De eigen fabrieken staan in voor zowat 40% van de huismerken van Intermarché en zusterketen Netto en werken ook voor andere klanten, waaronder Auchan. Dit unieke model van verticale integratie blijkt echter steeds moeilijker te rentabiliseren en sommige fabrieken zijn verouderd. Begin dit jaar verkochten de Musketiers al een producent van bereide maaltijden, Sveltic, aan het Belgische What’s Cooking (bekend van de pastagerechten van Come a Casa).
De groep beschouwt de productie van ultrabewerkte producten niet langer als een kernactiviteit. Wel houden de Musketiers de verwerking van runds- en varkensvlees, vis en de productie van plantaardige producten nog in eigen handen.