RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bemoeide Franse president zich met deal LVMH en Tiffany’s?

icon
Mode22 september, 2020

Vroeg de Franse president Macron zelf om de overnamedeal tussen LVMH en Tiffany op te blazen? Terwijl de geruchtenmolen draait, krijgt de juridische strijd vorm: in januari komt de zaak voor en wordt het lot van de verloofden beslecht.

 

Diplomatiek of vriendjespolitiek?

Het Franse presidentiële paleis zou minister van Buitenlandse Zaken Jean-Yves Le Drian zelf hebben gevraagd om een brief te sturen naar LVMH, met het advies om de aankoop van de Amerikaanse juwelier Tiffany uit te stellen. Dat beweren twee anonieme insiderbronnen tegenover Reuters. Hoewel het gerucht onbevestigd blijft, zou het een belangrijke aanwijzing zijn dat LVMH-eigenaar Bernard Arnault er werkelijk alles voor over heeft om onder de overnamedeal uit te komen.

LVMH liet eerder deze maand immers weten af te moeten zien van de acquisitie, die een jaar eerder werd beklonken voor een royale overnamesom van 16 miljard dollar. Een van de argumenten luidde dat de luxegroep een brief had gekregen van zijn regering met de vraag om met de deal te wachten tot januari, na de Amerikaanse presidentsverkiezingen en “toevallig” na de deadline, omdat Trump dreigt met nieuwe taksen op Franse producten. Net nu een miljardendeal sluiten met Amerikanen zou in dat klimaat politiek ongunstig zijn.

Voor LVMH was de brief reden genoeg om de verloving te verbreken uit “patriottische verplichtingen”. Echter, als de brief misschien niet van Buitenlandse Zaken komt maar onder druk van Macron zelf werd geschreven, is de kans bestaande dat het de invloedrijke Bernard Arnault zelf was die aan een paar touwtjes heeft getrokken in de allerhoogste politieke regionen. Er zou immers al een jarenlange vriendschap bestaan tussen Delphine Arnault, de dochter van rijkste man van Frankrijk, en Franse ‘first lady’ Brigitte Macron.

 

Rechtszaak start na deadline

Als dat het geval is, krijgen de advocaten van Tiffany & Co daar vanaf 5 januari een stevige kluif aan. Op die datum gaat in de Verenigde Staten de beslissende rechtszaak rond het dossier van start. Hoewel de rechtszaak pas begint wanneer de deadline voor de overname (24 november) al verstreken is, zal de uitkomst toch met terugwerkende kracht bindend zijn. Ook hoopt de rechter dat er voor die tijd nog een minnelijke schikking wordt getroffen.

In een verklaring zei LVMH dat het “alle vertrouwen” heeft dat het de rechtbank ervan kan overtuigen dat Tiffany niet langer aan de voorwaarden voor de deal voldoet. Het belangrijkste argument luidt dat de juweliersketen de coronacrisis slecht heeft aangepakt en ernstige schade heeft geleden. De advocaten van Tiffany denken echter – samen met heel wat analisten – dat LVMH vooral een lagere overnameprijs wil afdwingen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN