RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

WE Fashion: coronacrisis zorgt voor “uitverkoopoorlog” en “shake-out”

icon
Mode19 mei, 2020

WE Fashion vreest ook in 2021 nog onder 2019 te presteren: de coronacrisis zorgt straks voor een uitverkoopoorlog én een “shake-out” onder de modeketens, meent CEO Joris Aperghis.

 

“Belangrijk deel overleeft het niet”

Ook voor de Nederlandse modegroep WE Fashion is het “een heel uitdagende tijd”: hoewel alle 200 winkels (in vijf landen) ondertussen weer open zijn, haalt de kledingketen op sommige locaties amper 10% van de omzet van vorig jaar. Zelfs in grote steden verwacht de retailer niet meer 30% van de omzet te draaien, laat Aperghis zich ontvallen aan het AD.

 

De CEO volgt Rabobank in de inschatting dat modebedrijven gemiddeld 40% minder omzet zullen halen in het tweede kwartaal en 20% minder in het derde kwartaal, hoewel de sector door de beperkte marges al bij een terugval van 10% verlieslatend kan zijn.

 

Asperghis ziet dan ook een uitverkoopoorlog ontstaan, die weleens het hele jaar kan duren. Afprijzingen zijn weliswaar noodzakelijk (“Onze voorraad is maar beperkt houdbaar, je kunt er niet van uitgaan dat je zonder dat prijsinstrument die voorraad kunt verkopen”), maar zorgen wellicht mede voor een shake-out in de modebranche: “Een belangrijk deel van de winkels in de winkelstraten gaat dit niet overleven.”

 

Meeste klanten kopen niet online

E-commerce kan lang niet voldoende compenseren, laat de topman zich in de kaarten kijken: WE Fashion realiseert 30% van zijn omzet op de Nederlandse thuismarkt online, maar het grootste deel van de klanten is “nog steeds winkelklant, die koopt gewoon niet online”.

 

De keten geeft toe dat ze bestellingen bij producenten in lageloonlanden heeft geannuleerd, een praktijk waarvoor eerder al onder meer Primark en C&A in opspraak kwamen. Zo komen de textielarbeiders mogelijk in de armoede terecht, maar WE Fashion zegt niet anders te kunnen en legt de verantwoordelijkheid bij de consument. “Als de consument besluit om het huis en de tuin op te knappen en geen kleding te kopen, dan gaan er banen verloren in het verre oosten”, aldus Aperghis.

 

Ondanks een toegenomen interesse in duurzaamheid, laat de massa zich uiteindelijk toch nog leiden door de laagste prijs, klinkt het: “Ik denk dat we in 2021 nog onder 2019 zullen presenteren.” In functie daarvan probeert de retailer een omzetgebonden huurprijs af te spreken met de winkelpandeigenaars, maar die gesprekken zijn bij WE Fashion momenteel “het meest explosieve dossier”. De topman verwacht dat er uiteindelijk in Nederland geen andere oplossing zal zijn dan een overheidsingrijpen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode2 juli, 2025
    Clarks schapt 1.200 banen na omzetcrash

    Clarks snoeit meer dan 1.200 banen weg als gevolg van een aanzienlijke daling in de omzet. Het Britse schoenenmerk verloor vorig jaar bijna 100 miljoen pond omzet en bleef verlieslatend.

  • icon
    Mode2 juli, 2025
    Brax heeft rebranding en recordjaar achter de rug

    Brax boekte vorig jaar een recordomzet van 361 miljoen euro. Het Duitse modemerk mikt nu op verdere (internationale) expansie en zet die ambities kracht bij met een volledige rebranding.

  • icon
    Mode1 juli, 2025
    LolaLiza: “Mode is als een berg: je klimt stap voor stap naar de top”

    Voor Joachim Rubin, CEO van modeketen LolaLiza, voelt ondernemen als een sportieve uitdaging. “Een bedrijf leiden is zoals een berg beklimmen”, vertelt hij met passie. Al bijna acht jaar timmert hij aan een grondige herpositionering van het merk.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN