RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando moet de consument weer delen met fysieke winkels

icon
Mode3 november, 2021

Het rijk van Zalando is een (beetje) uit, nu mensen opnieuw fysiek kunnen gaan shoppen. De groei vertraagde en het onlinemodeplatform moest consumenten dit najaar met kortingen teruglokken.

 

Concurrentiële modemarkt

Zalando kan zijn spectaculaire coronagroei niet volhouden nu het fysieke leven herneemt. In het voorbije derde kwartaal haalde de Duitse onlineretailer een omzetgroei van 23%, in het tweede kwartaal was er nog een groei van 40%. De omzet klokte af op 2,3 miljard euro, net meer dan analisten verwachtten.

Het bedrijf heeft het over een erg concurrentiële modemarkt, met veel prijsacties om mensen na de pandemie weer aan het shoppen te krijgen. Ook Zalando moest daardoor meer uitgeven aan kortingen en marketing. Het e-commerceplatform ging tegelijkertijd van start in zes nieuwe markten in Oost-Europa.

 

In het rood

In het derde kwartaal telde het platform 46,3 miljoen actieve gebruikers, toch flink meer dan de 35,6 miljoen gebruikers in dezelfde periode van 2020. Het aantal bestellingen steeg met bijna 27%, het aantal onlinebezoekers groeide van 1,27 miljard naar 1,7 miljard mensen.

Tegelijkertijd steeg weliswaar het verlies: een operationele winst van 9,8 miljoen euro komt onder de streep neer op een nettoverlies van 8,4 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een nettowinst van 58,5 miljoen euro. “Ondanks de toenemende inflatie en onzekerheden in de toeleveringsketen blijven wij vol vertrouwen dat we onze verhoogde vooruitzichten voor het volledige jaar kunnen realiseren”, stelt David Schroeder, hoofd financiën, gerust.

 

Plus-lidmaatschap

Zalando stort zich ook op de ‘rundle’, de nieuwe favoriet van de retail: voortaan kunnen ook Nederlandse klanten een Plus-lidmaatschap nemen, wat hen voor bijna 10 euro per jaar recht geeft op expressbezorging en een ophaalservice voor retours. Ze krijgen ook exclusieve toegang tot limited edition-items en designerstukken. 

Van Albert Heijn tot Fnac Darty, bijna elke groot consumentenbedrijf lanceert tegenwoordig zo’n abonnementsmodel. Die ‘rundles’ of ‘recurring revenue bundles’, zoals professor Scott Galloway ze noemt, bieden retailers het voordeel van vaste inkomsten, extra trouwe klanten en bijkomende data over consumenten. Consumenten kunnen er dan weer geld mee besparen of andere voordelen genieten.

 

Meer over de ‘rundle’ en waarom het de nieuwe heilige graal van de retail is, lees je in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail dat in voorjaar 2022 bij LannooCampus verschijnt.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN