RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando breekt door de grens van 10 miljard euro omzet

icon
Mode1 maart, 2022

Zalando is vorig jaar met een derde gegroeid en hoopt dit jaar op nog een vijfde meer bruto-omzet. Het modeplatform gaat voor een groter marktaandeel en wil ook voor niet-partnermerken de logistiek doen.

 

Kaap van 10 miljard euro

In 2025 wil Zalando een bruto-omzet (GMV of de som van alle verkopen) van dertig miljard euro bereiken, en het Duitse platform is goed op koers om dat te halen. Zelfs na het uitzonderlijke coronajaar 2020 boekte de e-commercespeler een bruto-omzet van 14,3 miljard euro vorig jaar, goed voor liefst 34,1% groei. De onderliggende omzet (wat Zalando er zelf aan verdiende) kwam uit op 10,4 miljard euro, 29,7% meer.

 

De groei ging wel enigszins ten koste van de winstmarge, die stokte op 4,5% en zo bijna een procent lager lag dan in 2020. Vooral in het vierde kwartaal ebde het corona-effect weg, verklaart COO David Schröder, waardoor de groei vertraagde. Klanten kochten ook iets goedkoper, onder meer door kortingsacties op het platform.

 

10 miljoen nieuwe klanten

Zalando kreeg er in 2021 niettemin meer dan tien miljoen nieuwe klanten bij, wat het totaal op 48 miljoen actieve klanten in 23 landen brengt. Vorig jaar ging het platform van start in zes nieuwe Oost-Europese markten, waaronder Estland, Letland en Slovenië. Het bedrijf is dan ook bevreesd voor de impact van de oorlog in Oekraïne en heeft een taskforce opgericht om getroffenen te ondersteunen. Zalando stelt in het land zelf geen mensen tewerk, maar werkt wel samen met een huismerkproducent in West-Oekraïne.

 

Zalando breidt verder zijn lidmaatschapsprogramma Zalando Plus uit. Begin 2022 hadden een miljoen klanten zo’n abonnement, wat vooral voor grotere klantentrouw zorgt. Plus-leden bezoeken het platform twee keer zo vaak en besteden drie keer meer: dat droeg ertoe bij dat een Zalando-klant vorig jaar gemiddeld 5,2 keer kocht. Tegen eind 2023 moet het Plus-programma in acht landen beschikbaar zijn.

 

Naar 10% marktaandeel

Voor 2022 rekent de Duitse groep op een volatiel jaar. Toch gaat het platform uit van een dubbelcijferige omzetgroei en denkt het beter te zullen presteren dan de Europese online modemarkt. Zalando richt zich bovendien steeds meer op marktaandeel. “Ondanks onze uitzonderlijk groeiparcours is ons totale marktaandeel nu 3%”, vertelt co-CEO David Schneider. Het bedrijf stelt zich nu tot doel om meer dan 10% van de hele markt te bedienen.

 

Om dat te bereiken, wil Zalando zich als logistieke partner gaan profileren. Vandaag heeft de groep al twaalf logistieke centra in zeven landen, tegen 2023 moeten daar nog vier zulke centra bijkomen. Het bedrijf heeft daarmee naar eigen zeggen de beste infrastructuur voor moderetail in heel Europa, en dat gaat het in de loop van dit jaar ook openstellen voor de buitenwereld.

 

Zalando als magazijn

Merkpartners zullen zo het fulfilmentnetwerk kunnen gebruiken voor hun eigen, rechtstreekse verkoopkanalen. Ook voor wat ze niet verkopen op het Zalando-platform zullen ze Zalando kunnen inhuren als logistieke partner en de magazijnen kunnen gebruiken. “Dat is ook goed voor de verduurzaming van de modesector”, meent Schröder: “Door alle voorraden samen te bundelen, haal je de inefficiënties uit de markt.”

 

Zalando wordt zo steeds meer een zuiver platform, dat merken ondersteunt, en steeds minder zelf een retailer: 30% van alle verkoop komt nu al van partnermerken en aangesloten zelfstandige boetieks. Op termijn moet dat de helft worden.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN