RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando wil verdriedubbelen tegen 2025

icon
Mode16 maart, 2021

Zalando groeide vorig jaar met 30%, met dank aan een kwart meer klanten. De e-commercespeler verwacht het momentum aan te houden en denkt zelfs zijn verkopen te verdriedubbelen, van tien naar dertig miljard euro, tegen 2025.

 

39 miljoen klanten

Zalando voelt zich “sterker dan ooit”: de coronacrisis was inderdaad vooral een bevestiging voor het Duitse modeplatform, dat de omzet met 23% zag stijgen tot bijna 8 miljard euro. Het totale verkochte volume (GMV) bereikte 10,7 miljard euro, goed voor een stijging van 30%.

 

De nettowinst kwam uit op 226 miljoen euro, fors meer dan de 100 miljoen van een jaar eerder. Klanten stuurden minder bestellingen terug door de coronacrisis, geeft aftredend co-CEO Rubin Ritter toe, wat een positief effect had op de winstcijfers. Wel blijft het retourpercentage rond de 50%.

 

Vorig jaar bereikte Zalando 39 miljoen gebruikers, een kwart meer dan een jaar eerder. De sterkste groei kwam tijdens het pandemiejaar uit Zuid-Europa, waar door de lockdowns beduidend meer consumenten de weg naar e-commerce vonden. Vandaag komt zo al meer dan 50% van het volume van buiten de Duitstalige DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland).

 

“Niet meer alleen online”

Het bedrijf denkt dat de online penetratie zal blijven stijgen, aangezien er ook deze zomer – wanneer de winkels wel open waren – meer werd verkocht. Covid-19 heeft vooral bestaande trends versneld, zoals het vervagen van de grenzen tussen online en offline. De platformstrategie waar Zalando op inzet, blijkt dan ook “echt de juiste zet” te zijn, meent medetopman Robert Gentz: “Zalando speelt niet meer alleen online mee, maar op de hele modemarkt.”

 

Dat doet het met name via zijn partnerprogramma, waarbij onder de noemer ‘connected retail’ ook fysieke winkels digitaal ontsloten worden. Zo konden tijdens de pandemie gesloten winkels hun voorraden toch online blijven verkopen. Voor Zalando betekent het aansluiten van fysieke winkels vooral minder inventaris en meer schaal, terwijl voor partnermerken en -retailers het bereik aanzienlijk vergroot.

 

Zalando zet ook in op extra dienstverlening aan partnermerken, meer bepaald qua fulfilment en marketing. Vandaag komt al 40% van het handelsvolume van partners, tegen 2025 moet dat de helft zijn. Nog dit jaar wil de e-tailer alvast aangesloten winkels in dertien landen hebben en drie keer zoveel winkels bereiken. “Dit is nog maar het begin van het samensmelten van online en offline”, aldus Gentz. Tegen 2025 zou liefst 75% van alle fysieke modewinkels op het platform aangesloten moeten zijn.

 

De Google van de mode

De belofte is simpel: Zalando wil de “Google van de mode” zijn. Het platform beweert al de meest bezochte modesite van Europa te zijn, met anderhalf keer meer bezoekers dan H&M, en ook de grootste mode-app van het continent hebben. 57% van de bestellingen komen trouwens via die app. In de grootste vijf markten voor het bedrijf, waar ook de Benelux toe behoort, bereikt het meer dan 20% van de bevolking.

 

Het verhoogt dan ook prompt de doelstellingen voor de lange termijn: hoewel de e-commercespeler al verviervoudigd is sinds 2014, wil Zalando nu nog eens verdriedubbelen tegen 2025. Dat zou een jaarlijkse groei van 20 à 25% betekenen en een totaal volume van dertig miljard euro opbrengen. Het bedrijf gaat bovendien voor 10% marktaandeel, waarmee het zowel online als offline marktleiderschap zou claimen. Het huidig marktaandeel ligt eerder op 3%.

 

50% minder broeikasuitstoot

Tegelijkertijd verhoogt het bedrijf zijn duurzaamheidsdoelstellingen: tegen 2023 hoort 25% van het totale handelsvolume te bestaan uit duurzamere producten. Eerder lag de ambitie op 20% van het GMV. “Tegenover 2017 hebben we onze broeikasuitstoot gehalveerd. Waar nodig, compenseren we ook, zodat we vandaag al kunnen stellen dat we klimaatneutraal zijn in de eigen operaties, leveringen en retours”, zegt Ritter. Dat is opmerkelijk, want de topman beklemtoont dat de mode-industrie dubbel zoveel CO2 uitstoot als de luchtvaart. 

 

Zijn bedrijf investeert daarom ook onder meer in circulaire initiatieven en collecties, en wil partners begeleiden zodat 90% onder hen tegen 2025 zelf ook wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen heeft.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode20 juni, 2025
    [In Beeld] Brooklyn opent achtste winkel in Nieuwpoort

    Brooklyn heeft vandaag zijn achtste winkel geopend in Nieuwpoort. De jeans- en multimerkenspecialist noemt Vlaanderen een "vruchtbare bodem voor vernieuwende retailconcepten".

  • icon
    Mode20 juni, 2025
    Twinset in handen van Italiaanse investeerders

    Twinset is volledig overgenomen door de investeringsgroepen Borletti en Quadrivio. Dankzij de overname wil de Italiaanse modeketen haar Europese aanwezigheid versterken en nieuwe markten zoals de VS en Azië te verkennen.

  • icon
    Mode19 juni, 2025
    Dieter Penninckx (FNG) keert terug als adviseur bij Torfs

    Dieter Penninckx, mede-oprichter en ex-CEO van de omgevallen modegroep FNG, verschijnt weer op het retailtoneel. Schoenenketen Torfs stelt de ondernemer aan als adviseur voor overnames.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN