RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zara-eigenaar Inditex maakt indruk met sterke cijfers

icon
Mode16 september, 2020

Ondanks de grote impact van de coronapandemie bleek Inditex in het tweede kwartaal alweer winstgevend. Online groeit bijzonder fors en de retailer zet verdere stappen in z’n digitale transformatie.

 

Voorraadbeheer en kostenreducties

Met een brutobedrijfswinst van meer dan 1 miljard euro en een nettowinst van 214 miljoen euro in het tweede kwartaal, presteerde modegroep Inditex – bekend van merken als Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear en Bershka – beduidend beter dan verwacht. In het eerste kwartaal kleurden de cijfers immers nog rood als gevolg van de coronapandemie, maar het ergste lijkt nu achter de rug. Het derde kwartaal vertoont volgens de retailer een verdere terugkeer naar de normaliteit, waarbij de winkelverkopen stilaan herstellen.
 

De omzet daalde nog wel fors: -31% (tegenover -44% in het eerste kwartaal). Logisch: in mei was nog 87% van de fysieke winkels van de groep gesloten. Intussen is 98% van de winkels wereldwijd weer open. Inditex wist de marges op peil te houden door een strikt voorraadbeheer en kostenreducties. De onlineverkopen groeien intussen exponentieel: de e-commerce omzet steeg met 74% in het eerste halfjaar en voor het eerst verwerkte de retailer één miljoen bestellingen op één dag.

 

Nieuwe Zara app

Digitale transformatie blijft een prioriteit voor de groep. Sprekend voorbeeld is de nieuwe Zara app, die Inditex nu uitrolt in Spanje: die laat klanten toe om met hun smartphone het beschikbare assortiment in een winkel van hun keuze te raadplegen, een bestelling te plaatsen en die binnen het halfuur al af te halen. In de winkels kunnen klanten met de app snel producten terugvinden dankzij de inzet van RFID technologie. De app laat ook toe om een paskamer te reserveren en mobiel te betalen.
 

CEO Pablo Isla benadrukte dat “het herstel en de sterke prestaties te danken zijn aan het harde werk, de betrokkenheid en de creativiteit van iedereen bij Inditex. Ik ben vooral blij met onze online omzetgroei, die het cruciale belang van onze strategie voor de integratie van winkels en online laat zien. Dit is een hoeksteen van ons unieke businessmodel.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN