RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winst Zara-moeder Inditex keldert met 70%

icon
Mode10 maart, 2021

Inditex, de groep achter Zara, Bershka en meer, boekte vorig jaar ruim een kwart minder omzet. De nettowinst kelderde zelfs met 70%. Onlinegroei weegt blijkbaar toch nog niet op tegen gesloten winkeldeuren.

 

Derde van alle omzet

In het voorbije coronajaar, wat voor Inditex van eind januari 2020 tot februari 2021 liep, haalde de Spaanse modereus achter ketens zoals Zara, Massimo Dutti en Stradivarius een nettowinst van 1,1 miljard euro. Het was een daling van 70%, terwijl de omzet met 28% daalde als gevolg van de verplichte winkelsluitingen door de pandemie. De totale omzet kwam zo uit op 20,4 miljard euro.

De onlineverkoop steeg met 77% naar 6,6 miljard euro, wat van Inditex naar eigen zeggen een leidende speler maakt op het vlak van onlinemode. Inmiddels is e-commerce goed voor een derde van de totale omzet, wat twee jaar vroeger is dan gepland: Inditex hoopte in 2022 een kwart van zijn inkomsten online te behalen. Toch was dat duidelijk niet genoeg om te compenseren voor het verlies aan omzet in de fysieke winkels. Wel stipt het bedrijf aan dat het een “robuuste” marge behield van 55,8% en ook nog een comfortabele cashpositie heeft.

 

Voorraadsysteem hoogtepunt van het jaar

Ook in het huidige kwartaal weegt de sluiting van winkels zwaarder door dan de onlinegroei. De omzet daalde in februari met 15% en in de eerste week van maart met 4% in lokale valuta. Deze week waren immers nog steeds 15% van de winkels gesloten wegens coronabeperkingen. Zonder die gesloten markten steeg de omzet in de eerste week van maart wel met 2%, beklemtoont Isla. Het bedrijfsresultaat over het vierde kwartaal kwam ongeveer 30% onder de analistenramingen uit.

Een “van de hoogtepunten van het jaar” was volgens CEO Pablo Isla niettemin de invoering van het geïntegreerde voorraadbeheersysteem (SINT), waardoor medewerkers onlinebestellingen ook in de fysieke winkels kunnen klaarmaken. Het systeem is vandaag beschikbaar in 5.777 winkels verspreid over 89 markten en zo kon Inditex voor 1,16 miljard euro aan bestellingen vanuit haar winkels afhandelen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode10 juli, 2025
    Zalando: “E-commerce is amper geëvolueerd, tot nu met AI”

    Zalando staat aan het begin van een fundamentele koerswijziging. “E-commerce is de afgelopen twintig jaar nauwelijks veranderd”, stelt het digitale modeplatform, maar dat verandert nu allemaal met artificiële intelligentie en aangevulde realiteit.

  • icon
    Mode9 juli, 2025
    Logistieke problemen leiden tot rode cijfers bij Zeeman

    Zeeman zag na jaren van groei in 2024 de omzet onverwacht dalen: dat was het gevolg van logistieke problemen, die ook tot verliescijfers leidden. Het Europese winkelnetwerk blijft wel uitbreiden.

  • icon
    Mode9 juli, 2025
    V&D krijgt tweede leven onder Brits koopjesplatform

    De Britse e-commercespeler Secret Sales heeft de Nederlandse voormalige warenhuisketen Vroom & Dreesmann (V&D) en het modeplatform To Be Dressed overgenomen. V&D wordt zo een digitale modebestemming voor koopjesjagers.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN