RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo wil The Guest het funshoppen heruitvinden

icon
Mode15 november, 2021

The Guest, een Antwerpse conceptwinkel die in september de deuren opende, wil een ‘hospitality’-ervaring naar de retail brengen. Funshoppen 2.0, of de winkel als lifestylemagazine. “Het zit ‘m in kleine, disruptieve dingen.”

 

Funshoppers keren terug

In september openden initiatiefnemers Jim Cantens en Guy Rietens hun 1.200 m² grote conceptwinkel op een toplocatie in het centrum van Antwerpen. Niet zomaar een winkel: een bezoek aan The Guest moet aanvoelen als bladeren door een lifestylemagazine. Het warenhuis-nieuwe-stijl dompelt bezoekers onder in een wereld van mode, beauty, voeding, design, sport, kunst en architectuur. Het aanbod is een wisselende mix van een 35-tal grotere en kleinere merken met een eigen verhaal.

 

Een gewaagde zet, zo’n investering in onzekere tijden, maar de ondernemers blikken met zekere tevredenheid terug op de hectische eerste twee maanden: “De funshoppers en de toeristen zijn weer terug in de stad”, merkt Cantens. “We zien een stijgende evolutie, zeker de weekends zijn goed. We zijn een echte bestemming voor funshoppen. Voor een functionele aankoop gaan mensen wellicht elders, maar tijdens de komende eindejaarsperiode zullen we zeker onze plek hebben. Bij een dagje Antwerpen hoort ook een bezoek aan The Guest op de planning te staan.”

 

Concept bewaken

De ondernemers willen het verschil maken door de sterke punten van de hospitalitybranche naar de retail te brengen. “Dat is echt iets waarop wij hameren. We hebben bijvoorbeeld een conceptmanager in dienst: die bewaakt het concept, denkt na over wat je ziet, ruikt en voelt wanneer je de winkel binnenkomt. Het zijn kleine, disruptieve dingen die wij anders aanpakken dan een doorsnee retailer die met een shopmanager werkt”, zegt Cantens.

 

In de retail heerst wel een wat andere mentaliteit dan in de horeca, ervaart hij. “In hospitality blijf je gaan, je doet wat moet tot wanneer het moet. In de winkel houden medewerkers toch meer aan vaste uren en pauzes. Dat is wat aanpassen voor mij.”

 

Online verlengstuk

Een bezoek aan The Guest is bij uitstek een fysiek winkelervaring, waarbij alle zintuigen worden bespeeld. Zo’n belevingsconcept ook een online verlengstuk bezorgen, is best een uitdaging. De website van The Guest vertelt verhalen en biedt inspiratie, maar een webshop is voorlopig geen onderdeel van het zakenmodel. “De website is net als onze Instagramaccount een etalage voor de merken die we presenteren. E-commerce is operationeel heel complex met een wisselend aanbod van wel 35 partners. We broeden wel op een aanpak waar we allemaal beter van worden.”

 

Nog toekomstplannen? “We blijven hard werken om het concept verder op punt te zetten. We organiseren events en denken na over volgende partners. Sommigen hebben een contract voor twee maanden, anderen voor vier maanden, het wisselt hier voortdurend.” Zo blijft elk bezoek aan de winkel verrassingen inhouden.

 

Toekomstbestendige modellen

Jim Cantens en Guy Rietens komen meer vertellen over hun bijzondere aanpak op de RetailDetail Night, op 25 november in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen. Het eindejaarsevent voor de retailsector is terug met de gekende formule: ’s middags zijn er drie thematische voorprogramma’s, gevolgd door een feestelijke plenaire sessie ’s avonds, met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, keynotes door INNO en Albert Heijn en uitgebreide netwerkmogelijkheden.

 

Het voorprogramma Gamechangers blikt vooruit: welke retailmodellen zijn toekomstbestendig in een digitale wereld post-COVID? Met onder andere trendwatcher Maarten Leyts van Trendwolves, Karl Lechat die voor mobiliteitsspeler D’Ieteren een nieuwe fietsenwinkelketen uit de grond stampt, en verder ook presentaties door The House of Marketing, Torfs, Play it Safe en Delhaize.

 

Via deze link vind je meer informatie en kan je tickets bestellen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN