RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven IKEA
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
  • Geografie Zweden
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea wil prijzen nog verder verlagen

icon
Wonen30 november, 2022

Ikea denkt zijn prijzen verder te kunnen verlagen nu de kosten stabiliseren en de toeleveringsketen uit de knoop geraakt. Met lagere prijzen zullen mensen ook weer meer kopen, redeneert de interieurketen.

Kosten matigen zich

Hoewel de winst bij Ikea dit jaar een flinke knauw kreeg, wil de meubelretailer de prijzen nog verlagen. De inputkosten beginnen zich te stabiliseren, merkt merkeigenaar Inter IKEA, en ook de storingen in de toeleveringsketen zijn eindelijk achter de rug. Zo is zeetransport weer goedkoper aan het worden en matigen de prijzen van metaal zich.

Winkelholding Ingka Group is daarom optimistisch dat Ikea zich in de toekomst kan blijven concentreren op prijsverlagingen waar mogelijk. Dat vertelt retailverantwoordelijke Tolga Oncu aan Reuters. Ikea denkt zo te kunnen profiteren van de koopkrachtcrisis: prijsbewuste consumenten wenden zich vandaag meer tot budgetvriendelijke retailers en merken.

Stunten met prijzen

Na de piek tijdens de coronapandemie zijn de verkopen in de wooncategorie fors teruggevallen. Mensen stellen dure aankopen uit en houden de vinger op de knip. Door de prijzen te verlagen, denkt Ikea de volumes toch te kunnen verhogen. “In tijden als deze werpt ons bedrijfsmodel zijn vruchten af”, zegt Oncu.

Belgisch country manager André Schmidtgall bevestigde eerder al dat basisproducten ook in België goedkoper worden: “In het begin van het jaar verlaagden we de prijzen, daarna moesten ze verhogen, nu laten we ze weer zakken. De markt is volatiel. Om de volumes op te drijven, zetten we in op wat wij ‘breathtaking items’ noemen: aantrekkelijke producten tegen een zo laag mogelijke prijs.” Premiumproducten, zoals lederen sofa’s, worden dan wel duurder om de marges te compenseren.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • Maisons du Monde
    icon
    Wonen28 juli, 2025
    Maisons du Monde ziet eerste lichtpuntjes

    Maisons du Monde moest in de eerste helft van 2025 opnieuw forse omzetdalingen incasseren. Toch ziet de Franse woonwinkelketen nu ook de eerste tekenen van een voorzichtig herstel.

  • icon
    Wonen14 juli, 2025
    Ikea: stadswinkels werken niet, klanten willen balletjes en vaste route

    Ikea gaat weer voor schaal en keert terug naar zijn mastodont-wortels: de woonwinkelketen zegt kleine stadswinkels vaarwel, maar gooit zijn gewicht in de strijd met prijsverlagingen om marktaandeel te veroveren.

  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN