RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Inflatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Angstige consument plaatst retail voor grote uitdagingen

icon
Algemeen2 november, 2023

Na de inflatie wegen stijgende rentes en het conflict in Israël op het consumentenvertrouwen. “Een crisis is niet alleen een objectief gegeven. Fearonomics doet mensen hun gedrag aanpassen”, zegt Johan Hellemans van WPP Belgium.

Prijsaspect blijft belangrijk

De Nationale Bank van België zag “een lichte stijging van het consumentenvertrouwen in september waarbij de huishoudens terug meer vertrouwen hebben in de macro-economische vooruitzichten, maar terughoudender blijven over hun toekomstige persoonlijke situatie.” Toch geeft bijna 50% van de consumenten in de laatste meting van de tweewekelijkse recessiemonitor van GroupM nog steeds aan dat ze maar net voldoende hebben om rond te komen. Bijna 7 op 10 geeft aan voorzichtiger om te springen met uitgaven of de vinger op de knip te houden.

“Het is dan ook niet verwonderlijk dat prijsaspecten bijzonder belangrijk blijven in het aankoopproces”, zegt Johan Hellemans van WPP Belgium. “Sinds begin van het jaar zien we daar niet echt een daling optreden. Meer zelfs: sinds de laatste meting in september lijkt het prijsbewustzijn onder consumenten terug wat te zijn gestegen. Zo zien we dat 77% (+4% vergeleken met februari 2023) aangeeft prijzen vaak te vergelijken, 72% (+3%) geeft verder aan prijzen in detail te vergelijken en 68% (+2%) stelt dat ze uitkijken naar de laagste prijzen.

Merktrouw stijgt wel

Los van prijsbewustzijn ziet WPP dat de merktrouw sinds het begin van het jaar gestegen is van 31% naar 37% in september. Prijsgevoeligheid betekent dus niet dat consumenten niet bereid zouden zijn om meer te betalen voor goede kwaliteit. “In juli zagen we net iets meer dan 50% van de consumenten aangeven dat ze daartoe bereid zijn (+9% vergeleken met februari), ondertussen is het terug gedaald naar 44%. Het lijkt alvast de cijfers van het consumentenvertrouwen te ondersteunen, waarbij we kunnen spreken van een gematigde opwaartse trend, maar waar we toch ook enige voorbehoud of terughoudendheid bij de consumenten vaststellen.”

“De Belgische gezinnen zijn de hoge energie- en voedselprijzen van vorige winter ook nog niet vergeten. Nu we een jaar later zijn en de inflatie minder snel toeneemt, blijft diezelfde consument zich ook afvragen waarom de kosten voor hen zo hoog blijven. Het is natuurlijk niet omdat de prijsstijgingen afnemen dat de prijs op zich geaggregeerd lager ligt. Leg maar eens uit dat de marges voor de retail in vele gevallen dun blijven, terwijl er openlijk gedebatteerd wordt over graaiflatie en de prijsstijgingen worden toegeschreven aan hebzucht en buitensporig winstbejag.”

Kans op recessie wordt groter

Ondertussen worden jongen gezinnen die nog voor de aankoop van een eigen woning staan, geconfronteerd met stijgende rentes en hogere woningprijzen of huurprijzen. “Dit zijn geen discretionaire aankopen. Mensen hebben geen andere keuze dan de hogere kosten te dragen.” Economen stellen verder dat de impact van het escalerende conflict in Israël behoorlijk groot kan worden. De mogelijke stijging van de olieprijzen zou het moeilijker kunnen maken om de inflatie laag te houden. Naast de politieke onzekerheid wijzen de economische indicatoren erop dat de kans op een economische recessie groter wordt.

“Dit is echter niet de eerste crisis waar we als maatschappij voor staan. In de afgelopen twintig jaar zijn we als het ware crisisveteranen die zich door een permanente staat van crisis moeten laveren: de “permacrisis” (* Collins English Dictionary woord van het jaar voor 2022). De financiële crisis van 2008 was daarbij niet zomaar een economische crisis maar een demarcatiepunt waarbij een aantal fundamentele principes van onze liberaal-democratische samenleving werden aangetast. Waarden die ook de basis vormen voor consumentisme en de functie van marketing en branding als versnellers van toekomstige groei. Deze desillusie met liberalisme, consumentisme en bedrijven is geen voorbijgaande trend, maar een fundamentele verschuiving in attitudes die onze samenleving momenteel al vormt geeft. We zien de effecten ervan op de perceptie van politieke partijen, media, overheid, non-profit, maar ook commerciële merken.”

Merken onder surveillance

Er is de verschuiving richting duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, omdat consumenten steeds vaker verwachten dat bedrijven niet alleen winst maken, maar ook een positieve bijdrage leveren aan de samenleving en het milieu. Dit wordt verder versterkt door de opkomst van sociale media, reviews en 24/24 toegang tot informatie, waardoor we meer geconfronteerd worden met consumentenactivisme en polarisatie.

“Delhaize heeft dat sterk mogen ondervinden, bij haar herstructurering. Het speelt echter niet alleen bij zulke belangrijke strategische beslissingen maar sijpelt ook dagdagelijkse marketingactiviteiten binnen. Hoe zet je bijvoorbeeld nog een gesegmenteerde doelgroepgerichte benadering in de markt zonder iemand voor het hoofd te stoten? Ander voorbeeld: je kan wel zeggen dat je de goedkoopste bent, maar de prijs van de fles wijn in promotie kan desgewenst ter plaatse en onmiddellijk online geverifieerd worden. Merken staan hierdoor dus eigenlijk onder constante surveillance en één misstap kan al snel leiden tot een golf van negatieve publiciteit.”

“Collectieve volksangst”

“Een crisis is niet alleen een objectief gegeven. Fearonomics zorgt ervoor dat mensen hun waargenomen koopkracht en hun behoeftenportfolio herijken en hun gedrag aanpassen, met aan de basis minder discretionair vermogen maar ook collectieve volksangst, ook al heeft de automatische aanpassing van de loonindex de impact van de inflatie in België gematigd. Het voorzichtig optimisme zou dus wel eens snel terug kunnen ombuigen in een negatieve spiraal. De voorgaande crisissen zijn nog niet verteerd en de volgende ‘echte’ crisis kondigt zich al aan. De winter staat dus terug voor de deur, letterlijk en figuurlijk.”

In zo’n angstige context gaan mensen vaker op zoek naar vier zaken, weet Hellemans: veiligheid, zekerheid, controle en leidraad. Hoe mensen hiermee omgaan in een gedigitaliseerde wereld is ook fundamenteel veranderd: vaak met als gevolg dat het paradoxaal in vele gevallen net moeilijker wordt om te onderscheiden wat wel en niet te vertrouwen.

“Om in deze complexe omgeving succesvol te zijn, moeten merken voortdurend werken aan het opbouwen van vertrouwen door consistent en authentiek te zijn in hun communicatie, door te luisteren naar de behoeften van hun klanten en door transparant te zijn in hun bedrijfsvoering. Alleen dan kunnen ze hopen het consumentenvertrouwen te behouden of te herstellen. Daar slagen ze steeds minder goed in. Over alle merken heen zien we in onze studie dat het vertrouwen in merken sterk daalt over de laatste jaren. De retailsector volgt daar de algemene trend. We zien hier wel verschillende stadia voor retailer en webshops (“online commerce sites” of OCS). In de periode 2012-2015 daalde het vertrouwen in retailmerken, terwijl het merkvertrouwen in OCS stabiel bleef. In de periode 2018-2021 bleef retail dan weer stabieler dan OCS. Het vertrouwen daalde voor beide verder in 2022 en 2023. Het verschil blijft echter klein!”

Dit artikel op basis van de nieuwe WPP-merkenstudie 2023 is het eerste in een reeks van drie. Volgende week: “Belgische consument ziet steeds minder verschil tussen de grote supermarkten”.

Het BAV-onderzoek staat bekend als het meest uitgebreide en langdurige onderzoek ter wereld op het gebied van merken en merkwaardering. WPP-BAV maakt gebruik van de rijke inzichten uit dit onderzoek om een scala aan diensten aan te bieden, waaronder merkmonitoring, merkaudits, merkpositionering, boeiende presentaties en workshops. Daarnaast kan het onderzoek gebruikt worden om te voldoen aan de KPI- en benchmarkingvereisten van uw bedrijf.

Sinds 2012 wordt de BAV-studie jaarlijks uitgevoerd in België, voortbouwend op eerdere studies die teruggaan tot de 1996. De Belgische database omvat meer dan 2500 merken. In 2023 werden 15.695 mensen in de leeftijd van 18 tot 74 jaar online ondervraagd, om een grondig inzicht te krijgen in hoe merken worden waargenomen in België.

Wilt u de kracht van uw merk maximaliseren en zorgen voor een sterke positie in de markt? Neem dan vandaag nog contact met johan.hellemans@wpp.com om te ontdekken hoe hun diensten u kunnen helpen uw merkdoelen te bereiken.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN