RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van trage pakketjes tot zelfrijdende karren: 1 april in retail

icon
Algemeen3 april, 2017

De internationale grappendag 1 april zonder schaamrood op de wangen overleefd? Proficiat! Deze retailers deden alvast hun duit in het zakje om je beet te nemen…

 

De pakketvertrager van Coolblue

Coolblue haalt elk jaar een aprilgrap uit. Dat ‘eindbaas’ Pieter Zwart zich sinds vorige week Nederlands Marketeer of the Year 2017 mag noemen, heeft er dus niks mee te maken. Of toch?

De jaarlijkse aprilvis van de online retailer is een vast onderdeel van de glimlach-cultuur die het bedrijf zo hoog in het vaandel draagt. Er wordt intern zelfs niet over marketing gesproken bij Coolblue, het bedrijf heeft het “liever over zichtbaarheid, praatjes en mondhoekjes”. Want dat is meetbaar en doelgericht, luidt het argument.

Als de pakketvertrager waar Coolblue zaterdag mee uitpakte dus een paar mondhoekjes de hoogte in heeft laten gaan, is dat voor hen geslaagde marketing. Al vermoeden we dat ze in dit geval maar beter niet te nauw meten: wie het beu is dat zijn pakketjes altijd zo snel aankomen, kan bij zijn bestelling de Pakketvertrager aanklikken. “Het pakket wordt dan opzijgelegd in de pakketjeskelder en kan daar zomaar maanden blijven liggen”, aldus de grapjassen van Coolblue.

 

Hoogvliets zelfrijdende winkelwagen

De Nederlandse supermarktketen Hoogvliet sprong voor de gelegenheid op de kar van de zelfrijdende voertuigen. Letterlijk dan, want Hoogvliet begon op 1 april in een wijk in Den Haag zogezegd een proefproject voor thuisbezorging door een zelfrijdende winkelwagen.

Ab, zoals de zelfrijdende winkelwagen gedoopt was, zou in het testgebied gaan bezorgen met behulp van radar- en Kinect-camera’s. De wagen rijdt de bestelde boodschappen naar het afleveradres dankzij GPS-tracking, klonk het bloedserieus. De nieuwe leverservice zou zelfs iedere dag binnen het uur bij de klant thuis leveren, ook op zondag.  

Er is bij Hoogvliet heus goed nagedacht over Ab – voluit ‘Autonome Bezorgservice’ – want het karretje kreeg zelfs een klep die met een persoonlijke code werd afgesloten. Wanneer de winkelwagen dan vlakbij zijn bestemming is, ontvangt de klant een bericht met hierin de code om Ab te openen. “Wij geloven dat, net als bij de zelfrijdende auto’s, het slechts een kwestie van tijd is voordat men gewend is aan dit nieuwe straatbeeld”, verklaarde Sebastiaan van Duijn, e-commercemanager bij Hoogvliet, zonder verpinken.

 

Verkeersbord voor Pearle

Op dinsdag 28 maart werd door Veilig Verkeer Nederland een nieuw verkeersbord geïntroduceerd, dat – uiteraard – vanaf 1 april zijn weg zou vinden naar de Nederlandse autobanen. Omdat uit een onderzoek van Pearle Opticiens en Veilig Verkeer Nederland blijkt dat 9 op de 10 Nederlanders weleens tot heel vaak last hebben van laagstaande zon in het verkeer, zou het verkeersbord gaan waarschuwen voor laagstaande zon.

Het bord zou dus voortaan te vinden zijn op alle plaatsen waar het risico om verblind te worden door de zon hoog is. Een flauwe grap, maar dan wel één die een echte campagne flankeert. Het onderzoek waar sprake van was, is immers echt en ook de cijfers kloppen volgens de initiatiefnemers. 

Veilig Verkeer Nederland en Pearle sporen mensen daarom samen aan om altijd een zonnebril in de buurt te hebben als ze met de wagen rijden. “Goed zien in het verkeer is van levensbelang, niet alleen voor de automobilist, maar ook voor de andere weggebruikers. Laat je niet onverwacht verblinden door laagstaande zon en leg standaard een zonnebril in je auto”, aldus VVN-woordvoerder Rob Stomphorst. Koren op de molen van Pearle, natuurlijk. Corine Wolswinkel, marketingmanager van Pearle Opticiens.

 

Fishco’s van Delhaize

Kinderen en vis, het is vaak geen liefdesverhaal. Delhaize wil daar wat aan doen, met een bijzonder origineel nieuw ijsje: de fishco. Om kinderen om te toveren tot echte visliefhebbers, heeft de Belgische supermarktketen “een heerlijke frisco met frisse zalmsmaak én echte stukjes zalm” bedacht. Want, “niemand zegt nee tegen een lekker ijsje, zeker je kinderen niet”.

 

De fishco is overigens niet alleen lekker, net zoals zalm bevat het ook waardevolle omega 3-vetzuren, die een grote rol spelen in de ontwikkeling van het zenuwstelstel, de werking van de hersenen, het zicht en de gezondheid van hart en bloedvaten. De Fishco’s liggen binnenkort in het diepvriesvak van jouw Delhaize, beweert de Belgische tandem van Ahold Delhaize. Wij dachten het niet.

 

Nachtje op proef bij JYSK

Een belangrijke aankoop zoals een matras, daar moetn mensen meestal een nachtje over slapen. Maar wat nog beter zou zijn: daar een nachtje op slapen! Het is dan ook precies wat meubel- en matrassenketen JYSK voortaan gaat aanbieden – of toch op 1 april. 

 

“De huidige openingsuren zijn voor sommige van onze klanten niet lang genoeg om een matras naar behoren te testen”, aldus JYSK in een persbericht afgelopen zaterdag. Daarom biedt de retailer vanaf nu in een aantal winkels de mogelijkheid om te blijven overnachten. “Onze strategie heeft Customer First, en dat menen we ook. Ik ben eigenlijk een beetje verrast dat we niet eerder op dit idee zijn gekomen,” zei Communications & CSR Director Rune Jungberg Pedersen.

 

En wat nog beter is: het bed wordt nog voor je opgemaakt ook. “Eenmaal we de klant een matras hebben helpen kiezen, zal het JYSK-personeel het bed klaarmaken. Klanten kunnen kiezen uit een ruime selectie donzen, dekens, kussens en bedlinnen.” Er zal zelfs een verhaaltje worden voorgelezen, met name de autobiografie van JYSK-oprichter Lars Larsen, die hij speciaal met zoete stem heeft ingesproken. De volgende ochtend worden de klanten eenvoudig (en gratis) gewekt door het winkelpersoneel dat weer aan de slag gaat. Als je bedje dan niet gespreid is…

 

Heb je zelf ook nog aprilgrappen in de retail gespot dit jaar? Of ben je misschien beetgenomen geweest door een winkelier of campagne? We horen het graag in de comment-sectie hieronder! 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN