De omzet van het schap met HEMA-producten in de supermarkten van Jumbo is volgens experts “veel te laag”. Omgekeerd verschijnen er geen Jumbo-producten bij de warenhuisketen, hoewel dat eerder was aangekondigd.
5 euro per uur
Sinds enkele jaren vinden shoppers in de meeste winkels van Jumbo een schap met producten van HEMA: het gaat intussen om 690 van de zowat 725-Jumbo supermarkten in Nederland en België. Het aanbod omvat onder andere brooddozen, servies, kaarsen, panty’s, nagelscharen, papierwaren en feestaccessoires. De samenwerking is logisch, gelet op het feit dat de familie van Eerd, die Jumbo bezit, sinds 2021 ook mede-eigenaar is van HEMA. Een doorslaand succes is het project echter niet, zo blijkt uit de cijfers.
In 2024 kochten shoppers voor 14,3 miljoen euro HEMA-producten bij Jumbo, iets meer dan de 14,1 miljoen euro van een jaar ervoor, meldt RTL. Dat is nog geen 1% van de totale omzet van de warenhuisketen, die in 2024 op ruim 1,4 miljard euro uitkwam. Per supermarkt komt de omzet op een kleine 60 euro per dag of nog geen 5 euro per uur.
Toch tevreden
Dat is “heel laag” volgens supermarktexpert Erik Hemmes. Gemiddeld is een schap van HEMA in een Jumbo zo’n vier meter breed, wat betekent dat de omzet uitkomt op 100 euro per meter per week, terwijl dat gemiddeld in een supermarkt 580 euro moet zijn. Ook als je het HEMA-schap ziet als een extra service voor de klanten, is de omzet volgens hem te laag.
Bovendien hadden Jumbo en HEMA ook een samenwerking in de omgekeerde richting aangekondigd: de warenhuisketen zou verse producten van Jumbo gaan verkopen, zoals maaltijden en belegde broodjes voor onderweg. Daar is echter niets van in huis gekomen, wellicht omdat het gemaksaanbod in de steden al erg groot is.
Toch zegt Jumbo in een reactie “tevreden” te zijn over de samenwerking. HEMA en Jumbo leren van elkaar op het gebied van assortiment en logistiek, klinkt het. Beide ketens kopen ook samen reclame in.
Stap op The Buzz
Meer leren over de Nederlandse supermarktwereld? Stap aan boord van The Buzz, de VIP-bus van RetailDetail, en beleef een unieke dag vol retailinspiratie, praktijkinzichten en waardevol netwerkmomenten met retailvisionair Jorg Snoeck en Nederlands toonaangevende supermarktexpert Erik Hemmes. Voor de sessie van 21 augustus zijn de laatste plaatsen (aan 750 euro, excl. btw) nog beschikbaar. Reserveer je plek via de knop hieronder.