Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.
Moeilijke markt
Carrefour is op zoek naar geïnteresseerde partijen voor zijn activiteiten in Italië. De retailer voert discrete gesprekken met verschillende Europese spelers, waaronder Lidl, Esselunga en Conad. Dat melden ingewijden aan het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung. Italië is het vierde grootste land in Europa voor de retailer, maar het is een moeilijke en sterk versnipperde markt waarop Carrefour pas de achtste plaats inneemt. De omzet daalde er vorig jaar met 5,3% naar 3,63 miljard euro en het verlies bedroeg 250 miljoen euro. Het marktaandeel staat onder druk, het winkelpark krimpt.
Dat Carrefour bezig is met een grondige doorlichting en reorganisatie van alle activiteiten, is geen geheim: “Er zijn activiteiten of winkelketens waarvoor we zullen besluiten om ze te verkopen of om onze krachten te bundelen. We zullen de komende maanden zeer actief zijn”, kondigde CEO Alexandre Bompard nog aan op de recente algemene vergadering van de retailer. De retailer integreert zijn Braziliaanse tak en voerde ook heel even verkennende gesprekken met branchegenoot Ahold Delhaize. Carrefour kampt met wisselvallige resultaten en een slabakkende beurskoers. Beleggers dringen aan op actie.