RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags inkoopalliantie
  • Bedrijven Colruyt GroupCoopSuperunie
  • Onderwerpen Samenwerking
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt, Superunie en Coop vormen nieuwe inkoopalliantie

icon
Food27 maart, 2025
Shutterstock.com

Vasco International Trading B.V.: zo heet de Europese alliantie die Colruyt Group, Superunie en Coop Group vormen om sterker te staan in de inkoopgesprekken met multinationale merken.

Concurrentieel nadeel

Met de nieuwe, in Amsterdam gevestigde alliantie willen de drie partners hun concurrentiepositie versterken. Samen staan ze sterker in onderhandelingen over prijzen en andere condities met internationale A-merkleveranciers. “We gaan echt samen inkopen, het gaat hier niet over ‘on top’ condities”, benadrukt inkoopdirecteur Geert Roels van Colruyt Group tegenover RetailDetail. Colruyt blijft dan ook aangesloten bij de alliantie Agecore en zal huismerken blijven inkopen via EMD.

Een krachtenbundeling is noodzakelijk omdat alles internationaliseert, zegt Roels: “Fabrikanten hebben in België nog wel satellietkantoren, maar de beslissingen worden op internationaal niveau genomen. Bovendien kopen al onze concurrenten internationaal in. Wij ondervinden een concurrentieel nadeel. Daarom is dit een logische stap.”

Onderling vertrouwen

De drie partners kennen elkaar al lang, zegt hij: “Met Superunie werken we al samen sinds de jaren negentig. Er is een grote overlap op het vlak van leveranciers en assortiment. Zij zitten in dezelfde situatie als wij: ze zijn nog niet internationaal georganiseerd voor de inkoop van A-merken terwijl hun concurrenten dat wél zijn. Coop kennen we van bij Agecore. Het onderling vertrouwen is groot.”

Of de drie relatief bescheiden spelers, die elk één derde van de aandelen bezitten in Vasco International, samen groot genoeg zijn om het verschil te maken? “Superunie is qua inkoopvolume ongeveer even groot als wij, Coop is iets groter met inbegrip van hun foodservice-activiteiten. We zijn niet de grootsten, er kunnen op termijn partners bij komen, daar staan we voor open. Maar eerst wilden we dit opstarten, en dat zou niet evident zijn met vier of vijf partners.”

Vanaf najaar 2025

Onderhandelingen met de eerste leveranciers beginnen in het najaar van 2025. Het eerste jaar gaat de alliantie nog bescheiden van start, maar op termijn wil Vasco International onderhandelingen aanvatten met de zowat vijftig grootste FMCG-multinationals.

Concrete doelstellingen over inkoopvoordelen stelt de alliantie zich niet. “Consultants spiegelen ons mooie percentages voor, maar eerst willen we onze best practices samenleggen en kennis vergaren over de grenzen heen. Een klein percentage op een groot bedrag is al de moeite.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 augustus, 2025
    Babybel-moeder groeit ten koste van winst

    Kaasproducent Groupe Bel (bekend van merken als Babybel, Boursin en Kiri) heeft in het eerste halfjaar van 2025 een solide omzetgroei gerealiseerd. Toch wist het bedrijf de stijgende kosten nog niet volledig aan de consument door te rekenen.

  • icon
    Food5 augustus, 2025
    Delhaize folderpromo’s straks enkel nog voor klanten met Superplus-account

    Vanaf 11 september wijzigt Delhaize zijn promotiebeleid ingrijpend: enkel klanten met een SuperPlus-account kunnen dan nog profiteren van de folderkortingen. De retailer zegt de winkelervaring nog sterker te willen personaliseren.

  • icon
    Food1 augustus, 2025
    Waarom Beyond Meat de term “vlees” uit zijn naam schrapt

    Beyond Meat neemt afscheid van het woord "Meat" in zijn merknaam en heet voortaan kortweg "Beyond". Het Amerikaanse bedrijf wil zich scherper profileren als producent van plantaardige eiwitten, niet van vleesimitaties.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN