RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags inkoopalliantie
  • Bedrijven Colruyt GroupCoopSuperunie
  • Onderwerpen Samenwerking
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt, Superunie en Coop vormen nieuwe inkoopalliantie

icon
Food27 maart, 2025
Shutterstock.com

Vasco International Trading B.V.: zo heet de Europese alliantie die Colruyt Group, Superunie en Coop Group vormen om sterker te staan in de inkoopgesprekken met multinationale merken.

Concurrentieel nadeel

Met de nieuwe, in Amsterdam gevestigde alliantie willen de drie partners hun concurrentiepositie versterken. Samen staan ze sterker in onderhandelingen over prijzen en andere condities met internationale A-merkleveranciers. “We gaan echt samen inkopen, het gaat hier niet over ‘on top’ condities”, benadrukt inkoopdirecteur Geert Roels van Colruyt Group tegenover RetailDetail. Colruyt blijft dan ook aangesloten bij de alliantie Agecore en zal huismerken blijven inkopen via EMD.

Een krachtenbundeling is noodzakelijk omdat alles internationaliseert, zegt Roels: “Fabrikanten hebben in België nog wel satellietkantoren, maar de beslissingen worden op internationaal niveau genomen. Bovendien kopen al onze concurrenten internationaal in. Wij ondervinden een concurrentieel nadeel. Daarom is dit een logische stap.”

Onderling vertrouwen

De drie partners kennen elkaar al lang, zegt hij: “Met Superunie werken we al samen sinds de jaren negentig. Er is een grote overlap op het vlak van leveranciers en assortiment. Zij zitten in dezelfde situatie als wij: ze zijn nog niet internationaal georganiseerd voor de inkoop van A-merken terwijl hun concurrenten dat wél zijn. Coop kennen we van bij Agecore. Het onderling vertrouwen is groot.”

Of de drie relatief bescheiden spelers, die elk één derde van de aandelen bezitten in Vasco International, samen groot genoeg zijn om het verschil te maken? “Superunie is qua inkoopvolume ongeveer even groot als wij, Coop is iets groter met inbegrip van hun foodservice-activiteiten. We zijn niet de grootsten, er kunnen op termijn partners bij komen, daar staan we voor open. Maar eerst wilden we dit opstarten, en dat zou niet evident zijn met vier of vijf partners.”

Vanaf najaar 2025

Onderhandelingen met de eerste leveranciers beginnen in het najaar van 2025. Het eerste jaar gaat de alliantie nog bescheiden van start, maar op termijn wil Vasco International onderhandelingen aanvatten met de zowat vijftig grootste FMCG-multinationals.

Concrete doelstellingen over inkoopvoordelen stelt de alliantie zich niet. “Consultants spiegelen ons mooie percentages voor, maar eerst willen we onze best practices samenleggen en kennis vergaren over de grenzen heen. Een klein percentage op een groot bedrag is al de moeite.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN