RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen MarketingPublireportage
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De uitdaging van meten in retailmedia: hoe Delhaize inzicht en impact combineert

icon
Food25 juni, 2025
Olivier Degrez, MMD

(publireportage) Retailmedia is allang geen “nice-to-have” meer, maar een volwaardige pijler binnen de marketingmix van merken. Toch blijft meten een uitdaging: adverteerders en hun mediabureaus verwachten een duidelijke ROI, maar stoten op een gebrek aan uniformiteit en op complexe attributiemodellen. Media Marketing Delhaize (MMD) pleit daarom voor transparante metrics en toegankelijke inzichten.

Van supermarkt naar mediaplatform

MMD profileert zich al acht jaar als een sterke speler in retailmedia. Met meer dan 800 winkels in België biedt Delhaize een bereik dat tien keer groter is dan dat van Brussels Airport of het grootste treinstation van het land. Via digitale schermen in de winkel, communicatiedragers aan het schap, gepersonaliseerde e-mails, de website en de app bereikt Delhaize dagelijks miljoenen Belgische consumenten. “We combineren fysieke en digitale contactpunten en begeleiden de consument doorheen zijn hele aankooptraject,” zegt Olivier Degrez, directeur van MMD.

Het SuperPlus-loyaliteitsprogramma vormt de hoeksteen. Dit programma, gebaseerd op meer dan 3 miljoen shoppersprofielen, levert transactionele data die MMD omzet in gepersonaliseerde campagnes en inzichten voor adverteerders. “Daarnaast hebben merken via ons self-service dataplatform Enlight+ toegang tot transactionele data, aankoopfrequentie en consumenteninzichten,” aldus MMD, dat sterk inzet op meetbare meerwaarde.

Transparantie en standaardisatie als basis

Een belangrijk aandachtspunt in de markt blijft het gebrek aan standaardisatie. Waar klassieke media zoals televisie werken met GRP’s, bevindt retailmedia zich nog in een structureringsfase. MMD speelt hier proactief op in. “We stemmen onze KPI’s actief af op de standaarden en berekeningsmethodes van het IAB, waaronder indicatoren zoals ‘new to brand’ en ‘new to category’,” aldus Olivier Degrez.

Maar daar stopt het niet: om constant te verbeteren, integreert MMD ook andere relevante indicatoren zoals ‘digital opportunity to see’ voor digitale schermen of de ‘category share index’. Degrez: “Zonder ze innovaties te noemen, tonen ze wel onze ambitie om verder te gaan dan de gevestigde normen en om de prestatiemeting van retailmedia te verfijnen.”

Campagnes worden zowel geëvalueerd op basis van media-KPI’s (zoals bereik, klikratio, zichtbaarheid, open rates, …) als verkoop-KPI’s (omzet, ROAS, evolutie in de categorie). Dankzij jarenlange ervaring en duizenden campagnes heeft MMD bovendien een rijke historiek waarmee ze gedetailleerde benchmarks kunnen aanbieden per media-KPI én per sector. “We meten elk kanaal, of het nu gaat om een stopper aan het schap, een e-mail, digital out-of-home of een banner.”

Meer dan alleen conversie

Hoewel retailmedia vaak wordt gezien als het laatste duwtje tot aankoop, tonen metingen iets anders. Onderzoek met Kantar/MeMo2 toont aan dat retailmedia ook de merkperceptie, naamsbekendheid en uniek bereik versterken. “Retailmedia brengt merken in contact met doelgroepen die je via klassieke media niet meer bereikt. Wij voegen een extra laag toe aan dat bereik,” aldus Olivier Degrez.

Zo toonde een case met biermerk Cristal een uniek incrementeel bereik van 5% via retailmedia, bovenop het bereik van andere media (tv, sociale media, …). Ook werd er een “brand lift van 74% op merk-KPI’s” gemeten en een verkoopstijging van 8,5%, voor 65% met dank aan MMD-acties.

De kracht van loyaliteit en effectiviteit

Merken onderschatten volgens MMD vaak twee dingen. Het eerste is het potentieel van hun eigen klantenbestand. “Nieuwe klanten aantrekken is belangrijk, maar trouwe klanten activeren levert vaak sneller rendement op.” Dankzij de rijke data uit SuperPlus kunnen merken hun strategie finetunen.

Het tweede is de impact van gepersonaliseerde e-mails op omnichannelverkoop. Een gepersonaliseerde e-mailcampagne naar de juiste doelgroep verhoogt niet alleen online aankopen, maar zorgt ook voor een significante stijging van de fysieke winkelverkoop. “Tests met controlegroepen bevestigen het verschil in gedrag tussen consumenten die wel of niet aan onze media werden blootgesteld.”

Retailmedia vormt bovendien een concurrentieel alternatief voor andere mediakanalen. De crossmediastudie van Kantar/Memo2 voor Cristal toont aan dat retailmedia een gunstiger ROAS (return on advertising spend) behaalde dan televisie, sociale media en zoekadvertenties. “We zijn geen klassiek mediabedrijf, maar we beschikken over unieke troeven die adverteerders nergens anders vinden,” besluit Degrez.

Meer weten? Ontdek de volledige Cristal-case op mediamarketingdelhaize.be

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN