Delhaize heeft van de Economische Inspectie een “substantiële” financiële sanctie gekregen omdat de retailer door een softwareprobleem producten aanrekende die klanten niet gekocht hadden.
Software-update liep mis
In april van dit jaar signaleerden klanten van Delhaize aan het consumentenprogramma WinWin van VRT Radio 2 dat ze willekeurige “spookproducten” op hun kasticket zagen verschijnen, die ze niet gekocht hadden – maar dus wel betaald. Het probleem deed zich voor bij het scannen van een tiental producten van merken als Unox, Dr. Oetker, Zwan en Ecover die op de verpakking naast de streepjescode ook een datamatrixcode (een soort QR-code) hadden staan. Een software-update bleek de oorzaak.
Dat euvel is intussen allang hersteld, maar de Economische Inspectie startte wel een onderzoek en legt Delhaize nu een financiële sanctie op, meldt VRT NWS. Delhaize bevestigt het nieuws maar zegt niet hoe hoog de boete is. “Het is een substantieel bedrag”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. De retailer aanvaardt de sanctie: “Wij hechten veel belang aan het vertrouwen van onze klanten en aan de juistheid en transparantie van onze prijzen. Delhaize heeft dan ook, samen met de winkels en uitbaters, hard gewerkt aan een oplossing om te voorkomen dat fouten met productcodes zich in de toekomst opnieuw voordoen.”


