RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven McDonald's
  • Onderwerpen In beeldinnovatiewinkelconcept
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

In beeld: McDonald’s test eerste contactloze restaurant

icon
Food27 december, 2022

Hamburgerketen McDonald’s draait in Texas proef met robots, transportbanden en geolocalisatie. In het restaurant kunnen klanten voor het eerst helemaal contactloos bestellen en afhalen.

Burgers van de band

McDonald’s test in Fort Worth een veelbesproken nieuw concept. De vestiging is een pak kleiner dan gewoonlijk, maar dat is nog het minst opzienbarende aspect. Hoewel er een paar zitplaatsen zijn, richt het restaurant zich op klanten die hun fastfood voor thuis of ‘on the go’ afhalen – en dat vooral zo snel en contactloos mogelijk willen doen.

Klanten er op drie manieren bestellen, allemaal zonder in aanraking te hoeven komen met een medewerker van vlees en bloed. De eerste mogelijkheid is binnen bestellen via de kiosken, die voor het eerst behalve kaartbetalingen ook cash aanvaarden. Bestellingen die klaar zijn, rollen er letterlijk van de band: een transportbandsysteem brengt de orders naar een afhaalschap. Buiten zijn trouwens specifieke parkeerplaatsen voorbehouden voor maaltijdkoeriers en voor wie vlug zijn bestelling komt oppikken.

Wie liever in de auto blijft zitten, kan kiezen tussen de klassieke ‘drive-in’ om ter plaatse te bestellen of de nieuwe ‘Order Ahead Lane’ voor wie via de mobiele app op voorhand heeft besteld. Klanten krijgen er hun bestelling aangereikt – ook weer automatisch via de transportband – van zodra ze komen aangereden. Dankzij geolocalisatietechnologie worden de medewerkers verwittigd wanneer de klanten eraan komen, zodat ze meteen “de bestellingen kunnen beginnen voorbereiden wanneer ze in de buurt van het restaurant zijn”, aldus McDonald’s.

90% is takeaway

“Omdat de behoeften van onze klanten blijven veranderen, zetten we ons in om nieuwe manieren te vinden om hen sneller en gemakkelijker dan ooit van dienst te zijn”, verklaart designdirecteur Max Carmona. Ook koeriers kunnen zo tijd winnen. Sinds de pandemie haalt McDonald’s toch al 90% van de omzet uit afhaal.

Toch is lang niet iedereen enthousiast: activisten vinden dat de automatisering slecht is voor de werkgelegenheid en dat McDonald’s zijn fysieke medewerkers beter meer zou betalen. De fastfoodketen benadrukt echter dat er nog altijd een volledig menselijk team in de keuken staat en dat het louter om een test- en leerconcept gaat. Er zou (nog) geen verdere uitrol zijn voorzien.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN