In Duitsland heeft Foodwatch het “Gouden Windei” uitgereikt aan Mondelez: de chocoladefabrikant krijgt de prijs voor misleidende reclame omwille van hogere prijzen voor kleinere Milka-verpakkingen.
“Gelegaliseerd consumentenbedrog”
Met de ‘Goldene Windbeutel’, de Duitse variant van het Gouden Windei, bekroont voedselwaakhond Foodwatch elk jaar naar eigen zeggen “de meeste drieste reclameleugen” van het jaar. In een online stemming verkoos ongeveer een derde van de 58.000 deelnemers de Milka Alpenmilch-chocoladeverpakking van Mondelez, die kromp van 100 naar 90 gram terwijl de prijs van 1,49 naar 1,99 euro steeg. Voor consumenten betekende dat een prijsverhoging met 48%.
“Mondelez misleidt mensen in de supermarkt – en verdient er grof aan. Krimpflatie is gelegaliseerd consumentenbedrog, en de regering laat mensen in de steek”, zegt directeur Chris Methmann van Foodwatch Duitsland. Hij wijst er ook op dat de gewichtsinformatie vaak wordt verborgen door de kartonnen omverpakking.
Ook in Nederland reikt de organisatie elk jaar zo’n Gouden Windei uit. Vorig jaar ging de twijfelachtige eer naar Albert Heijn voor zijn Lekkerbekjes: de diepvrieshapjes bleken steeds minder vis en meer korst te bevatten.