Epic Partners, de alliantie van onder andere Edeka, Jumbo en Intermarché, zet Coca-Cola onder druk na mislukte onderhandelingen. De retailers zullen minder bestellen producten bij de frisdrankproducent.
Prijsverhogingen aangekondigd
Onderhandelingen over zogenaamde “on top”-condities tussen retailalliantie Epic Partners en bottelaar Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) zijn vastgelopen. Epic onderhandelt in naam van Auchan, Casino, Edeka, Intermarché, Jeronimo Martins, Jumbo, Migros en Picnic met multinationals over Europese marketingactiviteiten zoals tweede plaatsingen en promoties. Nu die gesprekken zijn vastgelopen, zullen de leden minder producten van de fabrikant bestellen, meldt Lebensmittel Zeitung.
Coca-Cola bevestigde de informatie. “We zijn teleurgesteld dat Edeka heeft besloten een aantal van onze dranken uit het assortiment in Duitsland te halen om ons onder druk te zetten in de internationale onderhandelingen met Epic”, zegt commercieel directeur Florian von Salzen van CCEP Duitsland aan het vakblad. Wellicht niet toevallig volgt het geschil op de aankondiging van prijsverhogingen door de bottelaar. Edeka heeft recent een bijna tweeënhalf jaar aanslepend conflict met PepsiCo bijgelegd, waardoor het dus weer een alternatief voor Coca-Cola in de rekken heeft.