RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven EdekaPicnic
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Picnic groeit 40% en tankt nieuw groeikapitaal

icon
Food9 januari, 2024
Picnic

Picnic heeft het afgelopen jaar zijn omzet met 40% zien groeien naar 1,25 miljard euro. Dat moet nog beter kunnen, vinden de Amsterdammers, en dus komt er verdere expansie in Duitsland en Frankrijk. Daarvoor haalde de onlinesupermarkt 355 miljoen euro aan groeikapitaal op bij bestaande aandeelhouders.

Investeren in robotisering

Na een sterk 2023 verwacht Picnic dat de forse groei ook de komende jaren doorzet. In Nederland weet de onlinesupermarkt steeds meer gezinnen te overtuigen in al geopende steden, in Frankrijk en Duitsland komt de groei van nieuwe steden. Hamburg is de snelst groeiende stad: de omzet bedroeg er na zes maanden al 40 miljoen euro.

“We pakken het in Duitsland en Frankrijk net zo aan als een paar jaar geleden in Nederland”, zegt medeoprichter Joris Beckers in een persbericht. “We bouwen distributiecentra en openen hubs in steden als Hamburg, Berlijn en Parijs. Wijk voor wijk rollen we vervolgens de bezorging van boodschappen uit. In vergelijking met Nederland in de eerste jaren, groeien we in Duitsland en Frankrijk zelfs nog harder. Daarnaast zorgen de investeringen in robotisering voor verdere verbetering van de winstgevendheid en versterking van onze unieke marktpositie.” Er komt onder andere een gerobotiseerd fulfilmentcenter in Oberhausen.

Langetermijnstrategie

Voor die investeringen haalde Picnic in december nog 355 miljoen euro aan bijkomend groeikapitaal op. Alle aandeelhouders financierden mee: Edeka, de Bill & Melinda Gates Foundation Trust en verschillende bekende Nederlandse familiebedrijven. “Dit is een volgende stap in onze langetermijnstrategie die we samen met onze aandeelhouders zetten. De sterke groei in combinatie met onderliggende winstgevendheid in volwassen gebieden geeft veel vertrouwen in de toekomst.”

In 2022 leed Picnic bijna 209 miljoen verlies op een omzet van 918,3 miljoen euro, een gevolg van hoge investeringen bij een licht dalende vraag. Het verlies over 2023 zou “relatief verbeterd” zijn, zegt topman Michiel Muller aan het FD. In volwassen markten, waar de websupermarkt al meer dan twee jaar actief is en gerobotiseerde distributiecentra heeft, zijn de activiteiten winstgevend. “De oplossing van de puzzel is er, je moet alleen een beetje geduld hebben.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN