RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AB FoodsPrimark
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark-eigenaar moet miljard pond inflatiekosten slikken

icon
Food8 november, 2022

AB Foods, de holding boven Primark en Twinings-thee, is afgelopen jaar fors gegroeid. Ondanks de sterke kostenstijgingen en het dalende consumentenvertrouwen profiteerde de groep van het herstel na de coronapandemie.

Dan toch digitaliseren

De omzet van Associated British Foods steeg in het boekjaar tot 17 september met 22% tot 17 miljard pond, terwijl de winst voor belastingen met 48% klom tot 1,07 miljard pond. Toch moest de zeer diverse groep liefst een miljard pond aan inflatiekosten incasseren. AB Foods omvat zowel modeketen Primark als de voedingsmerken Twinings en Ovomaltine. De groep is ook een belangrijke producent van suiker en landbouwproducten.

Modedochter Primark boekte vorig jaar een totale omzet van 7,7 miljard pond, 43% meer dan een jaar eerder. Dat is vooral te danken aan het herstel na corona: er kwamen vooral in het Verenigd Koninkrijk weer veel meer kooplustigen over de vloer. Op die thuismarkt zit Primark weer op het niveau van voor de pandemie. Op het Europese vasteland hinkt de verkoop daarentegen nog achterop, deels door de hittegolf deze zomer, deels door onzekerheid na de inval in Oekraïne.

Primark zegt in de toekomst van digitalisering een prioriteit te maken. In het Verenigd Koninkrijk is een nieuwe website gelanceerd en kunnen klanten in 25 winkels gebruikmaken van click&collect. Het zijn pas de eerste online stapjes van de keten, die e-commerce tot nu toe koppig weigerde.

Primark bevriest prijzen

Voor de komende maanden waarschuwt de groep voor uitdagende en volatiele economische omstandigheden. CEO George Weston blijft bij zijn voornemen om de prijzen volgend jaar niet te verhogen, ook al beseft hij dat dit aan de marges zal vreten. De inputkosten en wisselkoersen zijn echter te wisselvallig om de prijzen nog op af te stemmen, meent de topman. De kosten moeten maar op andere manieren worden terugverdiend.

De voedselafdeling van AB Foods zag de omzet dit jaar met 10% groeien (zonder wisselkoerseffecten). Wel daalde de marge, omdat de prijzen de kostenstijgingen niet konden volgen. Voor komend jaar rekent de groep niettemin op een stabiele winstevolutie.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN