RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven IKEAIngka Group
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenInflatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea groeit door in uitdagende tijden

icon
Wonen13 oktober, 2022

Ondanks bevoorradingsproblemen, prijsstijgingen, een exit uit Rusland en een laag consumentenvertrouwen heeft Ikea sterke resultaten gerealiseerd. De woonwarenketen zet meer dan ooit in op lage prijzen.

“Betaalbaar blijven”

Ikea zag zijn wereldwijde omzet in het afgelopen boekjaar 2021-2022 met 5,6% stijgen tot 39,5 miljard euro. Dat is een sterke prestatie in extreem moeilijke tijden, meent Jesper Brodin, de CEO van Ingka Group, het bedrijf dat de meeste Ikea-winkels uitbaat: “Het afgelopen jaar heeft ons als nooit tevoren op de proef gesteld, als bedrijf, als leiders en als mensen. Onzekerheden zullen de komende jaren deel blijven uitmaken van ons leven, maar ik ben optimistisch.”

De retailer pauzeerde zijn activiteiten in Rusland en Wit-Rusland en zag zich geconfronteerd met stijgende inflatie en toenemende kosten van energie en grondstoffen. Toch doet het bedrijf er alles aan om de prijzen zo laag mogelijk te houden. “Betaalbaar zijn zit in ons DNA en is de belangrijkste focus van ons bedrijf – het is nog nooit zo belangrijk geweest als nu, nu we zien dat de kosten van levensonderhoud stijgen”, aldus Brodin.

Onlinegroei

In België groeide de omzet van Ikea met 2,8% naar 1,037 miljard euro. Country manager André Schmidtgall wil de volumes aanzwengelen met lagere prijzen en ambieert een verdubbeling van de keukenverkopen. In Nederland steeg de omzet met ongeveer 10% naar 1,37 miljard euro. Online is er al goed voor 31% van de omzet.

Inter Ikea Systems, de eigenaar van het Ikea concept en de wereldwijde franchisegever, publiceerde vandaag een totale retailomzet van 44,6 miljard euro voor alle twaalf groepen franchisenemers, een groei met 6,5%.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • Maisons du Monde
    icon
    Wonen28 juli, 2025
    Maisons du Monde ziet eerste lichtpuntjes

    Maisons du Monde moest in de eerste helft van 2025 opnieuw forse omzetdalingen incasseren. Toch ziet de Franse woonwinkelketen nu ook de eerste tekenen van een voorzichtig herstel.

  • icon
    Wonen14 juli, 2025
    Ikea: stadswinkels werken niet, klanten willen balletjes en vaste route

    Ikea gaat weer voor schaal en keert terug naar zijn mastodont-wortels: de woonwinkelketen zegt kleine stadswinkels vaarwel, maar gooit zijn gewicht in de strijd met prijsverlagingen om marktaandeel te veroveren.

  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN