RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiCarrefourColruytDelhaizeLidl
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize en Lidl koplopers inzake duurzaamheid, maar “veel ruimte voor verbetering”

icon
Food22 november, 2022

Belgische supermarkten doen nog te weinig voor milieu en klimaat: ze leggen de verantwoordelijkheid vooral bij de burger. Delhaize en Lidl komen als koplopers uit nieuw onderzoek, maar de verschillen tussen de supermarkten zijn klein.

Meetbare doelstellingen ontbreken

Doen supermarkten in België voldoende inspanningen om plantaardige en duurzaam geproduceerde voeding te stimuleren, en om ontbossing en voedselverspilling tegen te gaan? Denktank Questionmark ging het na bij Colruyt, Delhaize, Carrefour, Aldi en Lidl, samen goed voor een marktaandeel van 80%. Het onderzoek, genaamd Superlijst Milieu België, keek naar assortiment, winkelomgeving, promoties en beleid. Algemene conclusie: supermarkten laten kansen liggen.

Klanten worden onvoldoende aangemoedigd om meer plantaardig te eten: twee op drie kant-en-klaarmaaltijden bevatten vlees of vis, amper 4% is plantaardig. Vlees en vis zetten de toon in de folders, grote vleesporties zijn de standaard. Consumenten moeten zelf actief op zoek naar duurzame producten in het assortiment. Bij Aldi en Lidl is er in de helft van de onderzochte productgroepen geen enkele duurzame optie beschikbaar. Actieplannen om ontbossing te verminderen zijn er nauwelijks. Voedselverspilling en voedselverlies staan wél op de radar, maar meetbare doelstellingen en rapportering ontbreken. Enkel Delhaize publiceerde een actieplan.

Kleine onderlinge verschillen

Lidl en Delhaize komen in de Superlijst Milieu naar voren als algemene koplopers, maar de verschillen tussen de supermarkten zijn klein en elke keten legt andere accenten. In de transitie naar minder vlees en meer plantaardig doet Delhaize het beter dan Lidl, Aldi en Carrefour. Ook bij beleid tegen voedselverspilling staat Delhaize een stapje verder. Bij acties voor duurzame landbouw en tegen ontbossing loopt Delhaize dan weer achter, terwijl Carrefour, Aldi en vooral Lidl vooroplopen in België. Colruyt zit voor elk onderwerp in de middenmoot. In absolute termen heeft elke supermarkt nog erg veel ruimte voor verbetering.

Het volledige onderzoek vind je hier.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food30 juli, 2025
    Europese consumenten blijven dure chocolade kopen, ziet Mondelēz

    Prijsverhogingen bezorgen Mondelēz International een sterke omzetgroei, terwijl het volumeverlies opmerkelijk genoeg beperkt blijft: vooral Europese consumenten blijven hun favoriete merken trouw, ondanks die hogere prijzen.

  • icon
    Food30 juli, 2025
    Bijkomende vertraging dreigt voor overname Kellanova door Mars

    De geplande overname van Kellanova door snoepgigant Mars stuit opnieuw op problemen: de Europese Commissie heeft haar onderzoek stilgelegd, waardoor een definitieve goedkeuring vóór oktober onzeker is geworden.

  • icon
    Food30 juli, 2025
    Casino knoopt weer aan met groei

    Voor het eerst sinds de ingrijpende herstructurering die vorig jaar van start ging, kon de Franse retailer Casino opnieuw positieve cijfers voorleggen, dankzij goede resultaten van de buurtwinkelformules van de groep.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN