RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Deliveroo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultatenstopzetting
  • Geografie EuropaNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Deliveroo stopt in Nederland

icon
Food10 augustus, 2022

Deliveroo trekt zich terug uit Nederland. De maaltijdkoerier krijgt er geen leidende positie te pakken, maakt het bedrijf bekend, ondanks redelijke groei in het voorbije halfjaar.

Geen kans op sterke positie

Deliveroo trekt er in Nederland de stekker uit. Al deze maand beginnen de consultatierondes om de activiteiten van de maaltijdkoerier dit najaar – het doel is eind november – te beëindigen. Het platform zegt in Nederland geen sterke marktpositie te krijgen, terwijl het in de meeste van zijn elf landen een “een nummer 1 of 2 marktpositie heeft”. Nederland vertegenwoordigt slechts 1% van Deliveroo’s wereldwijde bruto transactiewaarde, en beterschap is niet in zicht.

“Het bereiken en behouden van een top marktpositie in Nederland vereist een onevenredige investering met een onzeker langetermijnrendement”, verklaart een persbericht. Nederland is de thuismarkt van Just Eat Takeaway, met dochter Thuisbezorgd.nl als lokale marktleider, terwijl er ook een flink aantal flitsbezorgers actief zijn. De vraag rijst bovendien of het dreigende vonnis dat Deliveroo zijn koeriers in loondienst moet nemen geen belangrijke factor is in de beslissing.

De maaltijdbezorger zegt de komende maanden wel nog gewoon te blijven opereren – tenzij de koeriers daar anders over denken natuurlijk. Aangezien de koeriers als zelfstandigen werken zonder vakbondsvertegenwoordiging, is het de vraag hoe zij straks worden geconsulteerd.

Dip in tweede kwartaal

De kans is groot dat Deliveroo nog andere landen verlaat. Alleen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië kon de bezorger het voorbije halfjaar wel marktaandeel winnen. Net zoals andere maaltijdplatformen, kreeg het bedrijf te maken met een coronadip nu de beperkingen wegvallen en mensen ook zuiniger worden door de economische onzekerheid.

De omzet steeg desalniettemin met 12%, met dank aan 10% meer bestellingen en een stijging van 7% van de brutotransactiewaarde (de totale waarde van alle bestellingen). Het tweede kwartaal was wel beduidend zwakker: waar de brutotransactiewaarde in het eerste kwartaal nog met 12% groeide, steeg die in het tweede kwartaal nog maar met 2%.

Enkel investeren in winst

Bovendien is Deliveroo nog steeds verlieslatend, iets waar investeerders e-commercespelers op beginnen af te straffen. Oprichter Will Shu is daarom nu “vastberaden om het bedrijf naar de mijlpaal van gecorrigeerde EBITDA-winstgevendheid te brengen en vervolgens naar positieve cashflow”. Shu belooft streng te zullen zijn voor investeringen en alleen nog te investeren in “de opportuniteiten die het hoogste rendement bieden”. 

In het afgelopen halfjaar is het EBITDA-verlies alvast verminderd tot 68 miljoen pond (80,5 miljoen euro), ten opzichte van 106 miljoen pond (125,5 miljoen euro) verlies in de tweede helft van vorig jaar. Deliveroo werkt nu ook meer samen met grote supermarktketens, zoals Waitrose, Asda en Auchan, met Amazon en met McDonald’s.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food29 juli, 2025
    Aldi groeit in Spanje met 60% op vijf jaar

    Aldi is de snelste groeier op de Spaanse foodmarkt: de discounter opende er de afgelopen vijf jaar 168 nieuwe winkels, waardoor de winkeloppervlakte er sinds 2020 al met 60% toenam. Ook dit jaar staan er tientallen openingen op de planning.

  • icon
    Food29 juli, 2025
    Minder Belgische grensshoppers naar Frankrijk en Nederland

    Door een verhoogde taks op suikerhoudende dranken is Frankrijk een minder aantrekkelijke bestemming geworden voor voedingsaankopen. Ook de populariteit van Nederland zakt. Wel doen nu meer Belgen hun boodschappen in Luxemburg en Duitsland.

  • icon
    Food29 juli, 2025
    [Analyse] Waarom “witte producten” falen in de strijd tegen harddiscounters

    Met het afbouwen of inkrimpen van hun goedkoopste huismerken volgen Delhaize en Colruyt Group een internationale trend: eersteprijsmerken hebben jammerlijk gefaald in de strijd tegen harddiscounters als Aldi en Lidl.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN