RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruytDelhaize
  • Onderwerpen Prijsvergelijking
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Prijsverschil tussen Colruyt en Delhaize werd kleiner”

icon
Food15 januari, 2024
Shutterstock.com

Over de afgelopen twee jaar zijn de prijzen van merkproducten het sterkst gestegen bij Colruyt, en het minst bij Delhaize. Bij Carrefour werden de huismerken fors duurder, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking.

Delhaize gebruikt prijswapen

In de periode tussen januari 2022 en januari 2024 zijn de prijzen bij Colruyt gemiddeld gestegen met 30%. Bij Carrefour stegen ze met 24,7% en bij Delhaize met 22%. Dat blijkt uit een analyse van de app PingPrice, die de prijsevolutie van vijftig bekende merken vergeleek over de afgelopen twee jaar bij de drie grootste Belgische foodretailers.

Merkproducten werden overal duurder, maar telkens net iets meer bij Colruyt. De marktleider blijft wel de goedkoopste, maar de prijsverschillen zijn iets kleiner geworden, zegt Christophe Echement, de CEO van PingPrice, aan La DH. Die vaststelling is in lijn met de financiële resultaten die de retailer in september publiceerde: Colruyt kon naar eigen zeggen in 2023 de prijsverhogingen vlotter doorrekenen.

Opmerkelijk is, dat de prijzen bij Delhaize in 2022 nog stegen met 22,5% terwijl ze in 2023 stabiel bleven of zelfs licht daalden. Het lijkt er dus op dat Delhaize prijsverlagingen inzet als wapen om klanten terug te winnen na de heisa rond het toekomstplan dat de retailer begin 2023 aankondigde.

“Retailers verdedigen hun marges”

Op merkniveau heeft Campina de sterkste prijsstijging gekend, gevolgd door Vandemoortele, Materne, Hak en LU. Slechts één merk werd in de onderzochte periode goedkoper: Royco daalde bij Delhaize met 5,46%.

Maar niet alleen merkproducten werden fors duurder, het geldt ook voor de huismerken. Bij Carrefour werden die gemiddeld 21,3% duurder, tegenover 17,98% bij Colruyt en 13,57% bij Delhaize. De eersteprijsmerken stegen nog meer in prijs: Simpl (Carrefour) ging 27,63% hoger, 365 van Delhaize steeg 23,71% en Everyday van Colruyt beperkte de stijging tot 18,03%.

De categorieën frituurolie, diepvries, bloem, zuivel en pasta kenden de sterkste prijsverhogingen. Voor olie en zuivel was er in 2023 wel een lichte daling, maar die blijft volgens Echement erg beperkt vergeleken met de enorme stijgingen van de afgelopen twee jaar. De onderzoeker plaatst ook een kritische kanttekening bij de recente prijsconflicten in de sector: retailers profileren zich met die boycotacties als verdedigers van lage prijzen maar verdedigen vooral hun eigen marges, zegt hij.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN