RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnCarrefourCollect&GoColruyt GroupCrispDelhaize
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten melden spectaculaire stijging thuislevering

icon
Food4 juni, 2024

Supermarkten zien een opvallende verschuiving van het afhalen van online boodschappen naar bezorgen aan huis. Door concurrentie op de bezorgkosten wordt dat voordeliger: de groei zal daardoor nog versnellen.

Nieuwe klanten

Bij Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt die traditioneel de focus legde op het afhalen van bestellingen bij de winkels of in aparte afhaalpunten, is vorig jaar het aantal thuisleveringen meer dan verdubbeld. De dienst levert vandaag al op meer dan de helft van het Belgisch grondgebied en gaat nog verder uitbreiden. “We merken trouwens dat we met die thuisleveringen nieuwe klanten aantrekken, die na zo’n thuislevering ook naar onze supermarkten komen”, zegt verantwoordelijke Leen Dedobbeleer aan Gazet Van Antwerpen.

Ook bij Delhaize merkt men dat de shopper tijdwinst en gemak op prijs stelt: in april en mei steeg de omzet van thuisleveringen met 25% vergeleken met een jaar geleden. De verschuiving van afhalen naar laten bezorgen is al langer aan de gang: in 2018 werd 45% van alle onlinebestellingen bij Delhaize aan huis geleverd, vandaag is dat al 75%. Albert Heijn en Carrefour bevestigen de trend aan de krant, maar geven geen gedetailleerde cijfers. Crisp doet dat wel: “Onze omzet is in een jaar tijd met 58% gegroeid. Ook het gemiddelde aantal producten per bestelling is in een jaar tijd van 33 naar 36 gestegen”, aldus directeur België Charlotte Van Loock.

Sterke groei zet door

De bezorgkosten lopen sterk uiteen bij de verschillende retailers: van wel 12,95 euro bij Collect&Go tot slechts 3,9 euro bij Crisp (inclusief de nieuwe servicetoeslag). Consumenten kunnen fors op die bezorgkosten besparen door specifieke producten te kopen (de aanpak van Colruyt, Delhaize en Albert Heijn), door voor een groter bedrag te bestellen (gratis bezorgen vanaf 150 euro bij Carrefour) of door wekelijks te bestellen (gratis bezorgen voor trouwe klanten bij Crisp).

Door die acties is bezorgen amper nog duurder dan zelf gaan winkelen. Een versnelde groei voor thuisleveringen ligt dan ook voor de hand, zegt transporteconoom Roel Gevaers van Universiteit Antwerpen: hij schat dat de omzet uit de online verkoop van verse voeding in België in de komende drie jaar met 126% zal stijgen: vooral in de steden, waar steeds minder mensen een auto bezitten.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN